dinsdag 16 januari 2018

Mega Top 50 gebruikt YouTube-streamingdata

NPO 3FM verwerkt als eerste radiostation in Europa alle YouTube-streamingdata bij het samenstellen van zijn hitlijst, de Mega Top 50 (AVROTROS). Voorheen werd de chart samengesteld op basis van airplay, download- en streamingdata van Spotify & Deezer. De integratie van YouTube-data maakt de Mega Top 50 jonger, realistischer en actueler.

3FM dj en presentator Barend van Deelen kijkt uit naar zijn eerstvolgende uitzending op NPO 3FM: “Het is een jongensdroom om de tofste hitlijst van Nederland te mogen presenteren voor de AVROTROS. De impact die Youtube heeft op de populariteit van tracks hoort de 3FM-luisteraar nu terug in de Mega Top 50. De chart is hiermee nu nóg toffer, actueler en beter.”

Basyl de Groot, zendermanager NPO 3FM: “Veel jongeren gebruiken Youtube om muziek te luisteren en clips te bekijken. Het meenemen van de Youtube-streamingdata in de samenstelling van de Mega Top 50 is daarom essentieel. Op deze manier herkennen jongeren zich beter in de tracks uit de hitlijst van 3FM. Met het volledig verwerken van alle Youtube-views zorgt NPO 3FM elke zaterdag voor het meest complete overzicht en loopt het als publieke radiozender voorop in Europa.”

Sander de Groot, samensteller Mega Top 50 bij SoundAware: “Met de toevoeging van YouTube-streams in de chart van 3FM komen tracks die online populair zijn gemakkelijker de chart binnen, zoals het nummer Lauw van de Nederlandse artiest Boef. De track kreeg miljoenen views online en staat nu voor de vierde week in de Mega Top 50. De integratie maakt de lijst ook dynamischer, meer waarheidsgetrouw en biedt perspectief voor bands en artiesten.”

Candice Morrissey, YouTube, Google Nederland: “We zijn blij dat Nederland het eerste land in Europa is waar officiële streamingdata van YouTube gebruikt worden bij de samenstelling van charts. YouTube-views spelen een belangrijke rol in de populariteit van muziek en artiesten, en dit weerklinkt nu ook in de samenstelling van de Mega Top 50 op NPO 3FM.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen