Article header image

Marktaandeel NPO Radio 2 en Radio 538 gestegen

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode september-oktober 2019 zijn bekendgemaakt. NPO Radio 2 is opnieuw de marktleider. Het aandeel is gestegen naar 13,0 procent, terwijl dat in augustus-september nog 12,4 procent was. Dat is ongekend buiten het Top 2000-seizoen.

Radio 538 ziet het aandeel stijgen van 10,6 procent naar 11,2 procent. Ook Qmusic ziet een stijging, van 10,1 procent naar 10,2 procent. Dat is de hoogste score ooit. Zowel Radio 538 als Qmusic gaven vorige maand recordgeldprijzen weg, wat mogelijk een positieve invloed had op de luistercijfers. Radio 538 heeft overigens van alle zenders wel het grootste bereik in de doelgroep 20-49 jaar, het is nu 16,8 procent.

Bij drie zenders van Talpa is sprake van een daling. Radio 10 daalt van 9,7 naar 9,6 procent, Sky Radio daalt van 8,4 naar 8,1 procent (de slechtste score in acht jaar) en Veronica daalt van 3,6 naar 3,5 procent (ondanks investeringen in het middagprogramma met Wilfred Genee). Bij NPO 3FM is eveneens sprake van een daling. Het aandeel is nu slechts 2,2 procent, terwijl dat in augustus-september nog 2,5 procent was. Het is de laagste score in de geschiedenis van NPO 3FM, ver achter NPO Radio 4. Classicnl zakt, direct na het omdopen van Classic FM, voor het eerst onder de 1 procent. Een jaar geleden was het aandeel nog 1,4 procent.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.851 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 30 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Bron: NLO/BM

Terug naar overzicht