Article header image

Marconi Oeuvre Award voor Lex Harding

Radiodier Lex Harding heeft woensdagmiddag de Marconi Oeuvre Award gekregen. In 2009 kreeg Erik de Zwart van zijn nestor met gespeelde tegenzin de prijs toebedeeld. En vorig jaar kwam deze icoon van de Nederlandse radio de trofee aan Jeroen van Inkel uitreiken. Dit keer kan hij er zelf niet onderuit. Volgens de juryvoorwaarden moet de Oeuvre Award worden toegekend aan een radiomaker die actief is in de radiowereld. Daar is de winnaar van 2011 deze zomer mee gestopt. Het was dus nu of nooit.

Lodewijk den Hengst, zoals Lex Harding eigenlijk heet, heeft de Nederlandse radio gekleurd en is generaties lang van enorme invloed geweest op tientallen radiomakers en miljoenen luisteraars. Hij heeft als dj, radiobaas, initiator van diverse radio en tv-stations en als inspirator voor de jeugd vier decennia lang met zijn visie en onuitputtelijke vechtlust het mediaklimaat in ons land verrijkt.

Na ‘gastheer’ te zijn geweest op Radio Dolfijn begon hij in 1967 als nieuwslezer op de Norderney, de boot van zeezender Veronica. Met progressieve programma’s als De Lexjo en het succes van De Nederlandse Top 40 groeide hij uit tot de populairste dj van Nederland. Daarna gaf hij als programmabaas jonge talenten een kans. Tientallen dj’s en tv-makers danken hun carrière aan de nestor. Denk aan Edwin Evers, Wessel van Diepen, Gijs Staverman, Adam Curry, Jeroen van Inkel, Rob Stenders en Erik de Zwart.

Altijd heeft Harding voor ogen gehad het publieke bestel weer te verlaten zodra dit zou kunnen. Of bijna leek te kunnen, zoals hij eerst met Sky Radio via een U-bocht succesvol probeerde. RTL-Véronique (het latere RTL 4) was de volgende stap, bedoeld om er Veronica van te maken. Toen dat niet lukte, begon hij – zodra dit legaal kon – met Radio 538. TMF was de volgende stap, waarbij wederom het belang van het crossmediale zichtbaar werd. Ook hier werden radiomensen sterren. De jeugd werd opnieuw lid van ‘zijn’ clubje. Diverse regionale en lokale radiozenders en TV10 Gold zijn ook door Harding opgezet of geholpen.

Veel avonturen hebben Harding ook heel veel geld opgeleverd, maar zijn drive kwam vooral voort uit de droom van een medialandschap waarin de overheid geen beknotting en betutteling oplegt. Radio 538 werd het grootste station van Nederland, TMF werd gekocht door MTV omdat dat de enige manier was om de concurrent te verslaan. Harding stapte een paar jaar terug nog één keer in het avontuur. Ook van SLAM!FM, een radiostation met nauwelijks mogelijkheden, wist hij een zender te maken die langzaam maar zeker opnieuw de jeugd wist te boeien en daarmee een relevante concurrent van Radio 538 werd in die doelgroep.

Bron: Marconi Awards/Broadcast Magazine

Bericht delen