Article header image

Luistertijd radio stijgt tijdens coronavirus

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) signaleert een stijging van de gemiddelde luistertijd sinds het begin van de coronacrisis in Nederland. De gemiddelde luistertijd naar radiozenders neemt met 6 procent toe in week 12, vooral door de toename van het thuis luisteren.

In week 12 luisterde men gemiddeld 173 minuten per dag naar de radio, in de week daarvoor was dat 164 minuten per dag. Als we alleen kijken naar de radioluisteraars is de stijging 7 procent: van 254 minuten in week 11 naar 272 minuten in week 12. Het weekbereik blijft stabiel op 87 procent, wat neerkomt op een bereik van ruim 13,2 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder.

luistertijdper

De toename in de luistertijd is vooral zichtbaar op de thuislocatie, waar sprake is van een stijging van 29 minuten. Natuurlijk gaat dit ten koste van het luisteren onderweg of op het werk en school; een daling van 19 minuten. Opvallend is ook de sterke toename van het luisteren via internet. Er is in week 12 namelijk 33 procent meer via internet naar radiozenders geluisterd dan in de week ervoor.

Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO dat door GfK wordt uitgevoerd. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), bvA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).

Bron: NLO/BM

Bericht delen