Article header image

'Lokale omroepen beter door samenwerking'

Lokale omroepen die een sterke en eigen identiteit ontwikkelen, zijn klaar voor de toekomst. Volgens belangenorganisatie OLON is ‘samenwerking’ het toverwoord. De lokale omroep in Goirle (LOG) gaf deze week aan financiële problemen te hebben.

“Lokale omroepen moeten in de toekomst gaan samenwerken,” dat vindt Hans Disch, directeur van de Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland (OLON). “De leefomgeving van een burger stopt niet bij de gemeentegrens. Lokale omroepen moeten vooral hun eigen identiteit behouden, maar moeten samenwerken waar dat kan. Een lokale omroep kan bijvoorbeeld nooit alleen een iPhone-app ontwikkelen, dat is veel te duur. Door samen te werken kan dat wel.” De lokale omroep van Eindhoven voert volgens Dirsch al gesprekken met omliggende omroepen om te kijken wat samen mogelijk is.

Communicatiewetenschapper Dr. Carlo Hagemann van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt dat een goed plan: “Al moet je opletten dat de lokale omroep van Woensdrecht geen ‘onderdeel’ wordt van die van Bergen op Zoom. De eigen identiteit moet behouden blijven, want dat is de kracht van een lokale omroep. De afgelopen tien jaar is de mediaconsument veranderd, die is nu zelf actief op zoek naar informatie. Lokale omroepen kunnen hier op inspelen door bijvoorbeeld duidelijk aanwezig te zijn op internet. Een online platform moet volgens Hagemann goed bijgehouden worden. “Een website maken kan iedereen, maar bijhouden is wat anders. Ze moeten de reuring in een dorp of stad blijven volgen. De burger moet denken: ‘Voor nieuws uit mijn woonplaats ga ik naar de website van de lokale omroep.’”

Over drie jaar hoopt Dirsch dat de Brabantse lokale omroepen zich door samenwerking met elkaar en anderen goed op de kaart hebben gezet. Hagemann kan niet zeggen hoe het medialandschap er over een tijdje uitziet. Dat is volgens hem ook geen belangrijke vraag. “Er zullen net als nu lokale- regionale en landelijke zenders zijn. Wat er dan is maakt eigenlijk niet uit, wat de burger wil lezen, zien of horen wel.”

Bron: Omroep Brabant/Broadcast Magazine

Bericht delen