Article header image

Jongeren bouwen aan radiostation van de toekomst

YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach geven onder de naam The Radio Project een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht om het radiostation van de toekomst te bouwen. Het project eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio honderd jaar bestaat.

Het project legt zo min mogelijk regeltjes op aan de jongeren om innovatie te stimuleren. Ze krijgen van de initiatiefnemers een volledige vrijbrief om te gaan bouwen aan hun ideale radiostation. Lars Schotanus, van YPCA, De Radiofabriek: “De kernvraag die aan ons project vooraf ging was: luisteren jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio? Daarnaast loopt natuurlijk al jaren de discussie hoe adverteerders jongeren in de toekomst nog kunnen bereiken. Vanuit The Radio Project bieden we hopelijk straks de antwoorden, maar bieden we in elk geval het umfeld om de ultieme radio innovatie tot z’n recht te laten komen.”

Van de deelnemers wordt behalve media skills ook een ondernemerschap, een gezonde dosis lef en creativiteit verwacht. Direct vanaf de start wordt door de jongeren zelf wekelijks content geproduceerd. Hierbij worden de ontwikkeling van het project, de talenten, de keuzes die worden gemaakt en het groepsproces continue in beeld gevolgd. De bedoeling is dat het platform nieuwe inzichten geeft in wat jongeren echt willen en welke communicatiemiddelen hierbij het beste passen.

Radiocoach Pierre Papa: “In ons huidige radiolandschap is er te weinig ruimte voor vernieuwing. Natuurlijk zijn er interne talentschools, maar die richten zich vooral op het vormen van eigen DNA. The Radio Project gaat als onafhankelijk initiatief de uitdaging aan om het juist om te draaien. Niet wij als ervaren radiomakers maar, multimediaal talent mag zelf gaan uitzoeken hoe radio in de toekomst klinkt en er uitziet. En als radio- en multimediacoach hoop ik ook dat we origineel en gedreven talent zullen ontdekken, dat niet alleen zichzelf, maar ook de radio als branche verder brengt”.

Jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar kunnen zich in juni aanmelden voor de selectieronden, door hun ‘one minute of fame’ in te sturen. In de maand juli vinden vervolgens verschillende selectiedagen plaats op het Media Park in Hilversum. Een jury maakt de definitieve selectie van de groep die vanaf begin september aan The Radio Project gaat deelnemen.

The Radio Project heeft de ambitie om een compleet nieuw radiostation, mediabedrijf of jongerenmerk te lanceren. Jaco Bal van YPCA, De Radiofabriek: “We laten de jongeren vanuit een greenfield model starten, maar weten niet waar het eindigt. Hoewel het de doelstelling is om te bouwen aan hét radiostation van de toekomst, kan het natuurlijk ook zo zijn dat ‘de radio’ volgens de jongeren helemaal geen toekomst heeft. Misschien wordt het wel podcast, YouTube of een volledig nieuw medium of platform waar wij nu nog geen weet van hebben.”

Schotanus: “We hopen natuurlijk dat op 1 januari 2019 het radiostation van de toekomst er staat! Voor mij persoonlijk is dan de cirkel rond, omdat het dan precies honderd jaar geleden is dat ‘mijn voorvader’ Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda wereldwijd de eerste radio uitzending verzorgde.”

Bron: YPCA/BM

Bericht delen