Article header image

De zendingsdrang van Jan Westerhof

Op de cover van de oktobereditie van Broadcast Magazine prijkt Jan Westerhof, Directeur Audio bij de NPO, de man die dus verantwoordelijk is voor alle publieke radiozenders. In een uitgebreid interview geeft Westerhof commentaar op diverse actuele ontwikkelingen.

“We hoeven niet de grootste zender van Nederland te hebben. De ambitie is drie zenders in de top vijf.” Westerhof gaat onder andere in op samenwerking met de regionale omroepen. “Als ze dat zelf niet willen, dan gaat dat niet werken, of de overheid moet het afdwingen. Ik heb heel lang in de regio gewerkt, als programmadirecteur van Omroep Gelderland. De eigenheid van de regio en de lokale en provinciale waakhondrol, die moet je waarborgen. Ik ben er helemaal klaar voor om met ze samen te werken. Onder Rutte I hebben we elkaar al wel gesproken, dat was heel gezellig en heel vrijblijvend. Wat mij betreft mag die vrijblijvendheid er nu af.”
Over Radio 5 zegt Westerhof: “Dat is nu een zender waar twee zielen in schuilen: Radio 5 Nostalgia overdag – vanaf januari zeven dagen per week – en de levensbeschouwelijke programmering. Met het afschaffen van de 2.42-omroepen heeft de Kamer daarvoor een bedrag geoormerkt en het zou mij een lief ding waard zijn om dit op een aparte zender te hebben. De FM zit vol, maar we zouden het dan op Digital Radio+ doen.”
Daarover gesproken, “de overheid wil in 2017 bekijken of we in 2023 de FM moeten afkoppelen. Wij denken dat dan de helft van de etherontvangst Digital Radio+ kan zijn. (…) Wat nu ook op DAB zit: Radio 1 tot en met 6, FunX, Radio Top 2000 en 24Nieuws. En nog drie of zes extra, maar dat is heel erg een gesprek hier. We denken aan Radio Religiosa als een soort Radio 7, maar misschien ook Radio Z@ppelin of Sterren.nl. Het moet een breed portfolio zijn.”
“Je zal wel denken: ze zijn knettergek bij de publieke omroep, die Directeur Audio wil uitbreiden terwijl hij moet bezuinigen. Er gaat negentig miljoen naar radio, daar is al twaalf miljoen op bezuinigd en er moet wellicht nog eens tien miljoen van af. En we bungelen al onderaan in Europa als het gaat om publieke financiering. Maar bij mijn ambitie voor meer programma’s denk ik natuurlijk ook na over de kosten, over scenario´s om keuzes te hebben de komende tijd.”
Nog geen abonnee van Broadcast Magazine? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen