DAB+ nog weinig succesvol

In de campagne om DAB+ te promoten is tot dusver vier miljoen euro gestoken. Maar veel succes lijkt het niet te hebben, want volgens radioverkopers, autodealers en auto-importeurs stappen maar weinig mensen over. Dat meldt de NOS.

DAB+ is systeem dat de de opvolger is van analoge FM. Minister Kamp van Economische Zaken wil het liefst van FM en AM af. Hij wil meer concurrentie in de ether en digitaal is er meer plek. Voor 2017 moet iedereen overgestapt zijn, zo hoopte hij.

“FM-afschakeling in 2017 is echt een Eftelingsprookje”, zegt Sander Tinnemans van Radiowinkel.com. Hij handelt al tien jaar in radio’s en vindt dat de overheid en de omroepen nog te weinig doen om DAB+ bekend te maken.

“Als je naar het buitenland kijkt, dan zie je dat het moeizaam is en steeds wordt uitgesteld. Het uitschakelen van de FM gaat echt nog wel meer dan tien jaar duren. Want de vraag naar DAB+ radio’s is niet bepaald hoog te noemen.”

Zolang het bij de consument niet echt leeft, zal de DAB+ radio ook niet zo snel standaard in de auto terechtkomen, zegt Harreld Bresser van de RAI Vereniging, de branchevereniging van de autoimporteurs. “Volgens mij zijn er nog maar weinig auto’s die standaard een DAB+ radio hebben. Verder kun je het aanschaffen in pluspakketten. Maar zolang de FM gewoon blijft, zullen de importeurs de noodzaak niet echt voelen.”

Jacqueline Bierhorst heeft wel alle vertrouwen in Digitale Radio. Ze is Project Manager Digital Radio+. “Van alle mensen die van plan zijn een nieuwe radio te kopen, denkt een kwart aan eentje met DAB+”, zegt ze. Dat klinkt weinig, maar dat is het volgens haar niet: “Nee, het begint net.”

Bron: NOS op 3

Bericht delen