Cross Media Café: Audio In Demand
vrijdag 19 november 2021

Cross Media Café: Audio In Demand

Experts op het gebied van podcasts, audio en innovaties vertellen in de 101ste editie van het Cross Media Café over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van audio in media.

Het Cross Media Café vindt plaats op dinsdag 7 december van 14.00 – 17.00 uur en is kosteloos bij te wonen. Audio is nog steeds een levendige en dynamische sector in de media-industrie. Er zitten veel interessante nieuwe ontwikkelingen in de pijplijn. In dit Cross Media Café kijken we onder leiding van moderator Monique van Dusseldorp naar nieuwe formats, nieuwe technieken, nieuwe business modellen en het Nationaal Luisteronderzoek.

Sprekers
Egon Verharen, Manager Innovatie bij NPO, geeft een overzicht van de audio-innovaties die de publieke omroep ontwikkelt. Wat is er nu al mogelijk en wat komt eraan? Met aandacht voor 8K-audioprojecten, object based audio en location based audio en een van de eerste live-uitzendingen in Dolby Atmos.

Robin Smits, oprichter Superposition, vertelt over de Groef-app die zij ontwikkelden voor Beeld en Geluid. Een speelse en innovatieve manier om een uniek inkijkje te geven in het muziekaanbod in de platenwinkels van de jaren 1910-1960.

Yvette van den Berg, research manager bij Nationaal Luisteronderzoek dat samen met RAB (radio-exploitanten), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media-Adviesbureaus) werkt aan een nationaal luisteronderzoek. Waar luisteren we naar?

Liedewij Hentenaar, directeur Radio Advies Bureau NL, vertelt over de Podcast en Audio on Demand Standaard die zij maandelijks publiceren. Zij werken nu aan het overzicht van alle podcasts. Hoe ontwikkelt de markt zich?

Annick van der Leeuw​, eindredacteur BNR, toont hoe er hybride modellen ontstaan die zitten tussen radio en podcasts. Voor de 200e editie van de Petrolhead-uitzending ging BNR met luisteraars naar het circuit van Zandvoort.

Anne Moraal is chef Audio bij NRC. Zij hebben een eigen podcast-app, waarin ze gebruikers ook wijzen op podcasts van derden. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Titus van Dijk is oprichter van Tonny Media dat experimenteert met nieuwe verdienmodellen. Zo slaan Tonny Media en bol.com de handen ineen rond De Onderneem Game, waarin podcasts op zoek gaan naar het beste product. Het winnende product wordt geproduceerd, en exclusief verkocht op bol.com.

Jeroen Broekema, mede-oprichter Springcast, het podcast hosting platform met internationale plannen. Wat houden deze precies in?

Het programma is live bij te wonen in Beeld en Geluid (toegang met coronatoegangsbewijs) en bestaat uit twee blokken van 75 minuten en een pauze. Er wordt afgesloten met de gezellige netwerkborrel. Registreren voor het Cross Media Café is hier mogelijk.

Het Cross Media Café is ook te volgen via de gratis livestream in Zoom. Om de dag ervoor de link te ontvangen dien je je van tevoren ook te registreren. Vragen voor de sprekers kun je stellen in de zaal, via de chatfunctie tijdens de livestream, of door ze van tevoren te mailen aan communicatie@mediaperspectives.nl.

Het Cross Media Café wordt georganiseerd door Beeld en Geluid en Media Perspectives. In deze bijeenkomsten voor mediaprofessionals worden de nieuwste ontwikkelingen gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Bron: Beeld en Geluid/BM

Bericht delen