Article header image

Campagne voor Digital Radio+

Donderdag start een grote landelijke campagne ter promotie van Digital Radio+. De NPO werkt daarbij samen met de Vereniging van Commerciële Radio. Op alle 27 zenders en in zendtijd van Ster zal veel aandacht besteed worden aan het nieuwe medium.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de landelijke commerciële radiostations (LCR) hebben inmiddels ieder een zogenoemde multiplex. Een bundel met verschillende radiozenders. Zo’n bundel wordt over één frequentie uitgezonden. De digitale radio splitst het signaal bij ontvangst in de afzonderlijke zenders.

Digital Radio+ maakt gebruik van DAB+. DAB+ is vergelijkbaar met digitale tv en zendt uit met nog kortere golven op VHF III (174-235MHz). De modulatie van DAB+ is speciaal ontworpen voor ontvangst in een ‘mobiele omgeving’, zoals trein, boot of auto. Een DAB+ signaal heeft minder bandbreedte nodig dan FM, waardoor er ruimte is voor meer zenders.

Naast de bekende landelijke zenders zijn momenteel onder meer te ontvangen: Classic FM, Efteling Radio, Radio Maria, Juize, Sublime You, Sky Radio Hits, Q-music Non Stop, Arrow Classic Rock, Radio 6, FunX, 24Nieuws en Top2000. De publieke omroep zal de komende tijd nog zenders toevoegen.

KPN Broadcast beheert het landelijke netwerk van de Nederlandse Publieke Omroep. De commerciële landelijke radiostations hebben een overeenkomst getekend met netwerk provider Broadcast Partners.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen