dinsdag 16 januari 2018

Bosman: 'NPO Radio 2 was ietwat oubollig'

Ruim anderhalf jaar geleden is Jurre Bosman begonnen als zendermanager bij NPO Radio 2 als opvolger van Kees Toering. In onderstaande column geeft hij zijn visie op de ontwikkelingen bij de publieke radiozender.

‘Je kent NPO Radio 2 vast wel: de zender met veel nieuws en actualiteiten, een beetje muziek, ietwat oubollig, favoriet bij je ouders en natuurlijk de jaarlijkse ‘lijst der lijsten’ ofwel de Top 2000. Althans, dat was NPO Radio 2 tot anderhalf jaar terug.

Vanaf eind 2014 ben ik samen met dj’s, producers, omroepen en medewerkers van NPO Radio 2 hard aan de slag gegaan om van NPO Radio 2 een volwassen, frisse muziek- en actualiteitenzender te maken. Waarin we het beste van de afgelopen vijftig jaar popmuziek laten horen en onze luisteraars aangesloten houden op ‘het nu’: het nieuws, het gesprek van de dag, wat er speelt op social media en in onze samenleving.

Het vernieuwen van een radiozender kost tijd en het veranderen van een imago al helemaal. Met nieuwe dj’s als Gerard Ekdom, Rob Stenders, Leo Blokhuis en Evelien de Bruijn heeft de zender een muzikalere smoel gekregen het afgelopen jaar. Onze luisteraars merken dat inmiddels. Zij vinden dat de liefde voor muziek steeds beter te horen is op NPO Radio 2.

De zender is frisser en eigentijdser dan voorheen en luisteraars herkennen dat er steeds meer goede dj’s op NPO Radio 2 te horen zijn. Tegelijkertijd associeert het publiek NPO Radio 2 nog steeds sterk met nieuws en actualiteiten. De zender is volwassen, betrouwbaar, respectvol, zet mensen aan het denken en heeft een positieve invloed op de samenleving.

We zijn er nog niet en gaan ook de komende tijd, samen met de omroepen, door met het vernieuwen en uitbouwen van NPO Radio 2. Het is fantastisch om te zien dat die veranderingen hun vruchten afwerpen. De zender wordt steeds meer de volwassen, frisse muziek- en actualiteitenzender die we willen zijn. Zet je radio dus maar eens op NPO Radio 2, want NPO Radio 2 is AAN!’

Bron: Jurre Bosman/NPO/Broadcast Magazine

Bericht delen