Article header image

Bereik NPO FunX onder jongeren groeit

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-34 jaar uit de vier grote steden is voor het vijfde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. In 2014 bereikte FunX nog wekelijks 14 procent van de stadsjongeren, dat is in 2019 gegroeid naar 27 procent; bijna een verdubbeling in een periode van vijf jaar.

FunX is en blijft de populairste zender onder stadsjongeren met een migratie-achtergrond (een groei van 24 procent in 2015 naar 37 procent in 2019). De gerealiseerde groei van de zender komt voor een bijna evenredig deel voor rekening van autochtone stadsjongeren (een groei van 9 procent in 2015 naar 21 procent in 2019). De groei onder autochtone stadsjongeren en het marktleiderschap onder jongeren met een migratie-achtergrond bewijst dat FunX in een groeiende behoefte voorziet en erin slaagt een divers en jong publiek te verbinden.

Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: “Uit het onderzoek blijkt dat de groei de laatste jaren in alle leeftijdscategorieën heeft plaatsgevonden en dat, ondanks de opkomst van de streamingdiensten, het weekbereik het hoogst is onder de 16-24-jarigen. Deze groep luistert dus nog steeds radio en de groep die naar naar FunX luistert is zelfs groter dan ooit.”

NPO FunX is een jongerenmerk dat met zijn muziekformat, nieuws, cultuur en aandacht voor maatschappelijke onderwerpen een impactvolle rol vervult in het dagelijks leven van stadsjongeren. De FunX-dj’s draaien een mix van R&B, latin, hiphop, dance en afrobeat, en praten de luisteraar dagelijks bij over de actualiteit en entertainment. Met FunX Talent is de zender een belangrijke kweekvijver voor nieuw Nederlands talent.

Bron: NPO/BM

Bericht delen