Article header image

Argos krijgt prijs

De Argos-uitzending ‘De Promotiefabriek’ van 1 september 2018 heeft de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek gekregen. Volgens het juryrapport gaat het om ‘onthullende journalistiek, met gevolgen’ en om ‘radio in optima forma’.

De uitzending gaat over de grote aantallen buitenpromovendi, die door de Universiteit van Tilburg worden begeleid. Er worden vragen opgeworpen over de wetenschappelijke kwaliteit van de proefschriften en over de begeleiding van de promovendi. Ook rijst de vraag of het binnenhalen van veel buitenpromovendi door de universiteit als een lucratief verdienmodel is gehanteerd.

De jury memoreert dat de uitzending voortborduurt op een eerdere Argos-uitzending: ‘Eerder had het programma al onthuld hoe een decaan van de universiteit voor zijn diensten leden van zijn familie inschakelde, onder meer via een multifunctionele schoonheidssalon’. Dit verhaal bracht Argos op 18 februari 2017 naar buiten. Enkele weken na deze uitzending werd de oud-decaan gearresteerd.

In ‘De Promotiefabriek’ maakten Kees van den Bosch, Sophie Blok, Matthijs Breemer, Hielke Jan Borger en Judith Konijn een verhaal dat volgens de jury ‘een concrete praktijk aan een concrete universiteit, die van Tilburg, op een concrete manier aan de kaak stelt. Concreet, omdat dat de kern is van journalistiek: geen algemeenheden debiteren, maar gedetailleerd uitzoeken wat ergens aan de hand is’.

Het team van Argos ontving de prijs, een bedrag van 2.000 euro en een oorkonde, uit handen van juryvoorzitter Sjoerd de Jong.

Bron: Onderwijsjournalistiek.nl/Human

Bericht delen