Article header image

Youtubekanaal Tieners met kijkwijzer

Tieners is het eerste YouTube-kanaal in Nederland dat structureel de kijkwijzer toepast op haar content. Tieners is bedacht om te laten zien waarmee tieners zich bezighouden en wat hen interesseert. 

Tieners richt zich op kinderen in de leeftijd van 11 tot en met 19 jaar. Zij reageren op nieuwe apps, gadgets en videoclips. Verder doen ze de populairste challenges en praten ze over school, liefde, seks en relaties. De kijkwijzer wordt gehanteerd omdat deze doelgroep makkelijk grof taalgebruik kan gebruiken en het over onderwerpen kan hebben, die niet voor de jongste kijkers bedoeld zijn.

Om hen te behoeden voor wat er in de video’s voorbij kan komen, geeft Hot Pepper een kijkwijzer die zichtbaar is in de titel en thumbnail van de video. Zo wordt een leeftijdsadvies gegeven en een waarschuwing voor eventueel grof taalgebruik, seks, discriminatie, drugs, geweld of angst. De kijkwijzer is vrijblijvend, het is aan de kijker zelf om er wel of niet naar te kijken.

“Wij kunnen niet controleren wie er kijkt, maar vinden het een goed voorbeeld voor alle vergelijkbare kanalen om hetzelfde te doen, zodat de jongste doelgroep en ouders van tevoren gewaarschuwd zijn. Vaak horen we dat er niet meer naar bepaalde Youtubers gekeken mag worden vanwege hun grove taalgebruik of handelingen. Op deze manier kan je nog steeds content maken die voor jouw doelgroep interessant is, maar waarschuw je ook een groep die er eigenlijk niet naar hoort te kijken”, aldus Romario van ’t Land, eigenaar Hot Pepper.

Hot Pepper, opgericht in 2015, is een start up die digitale formats ontwikkelt en produceert voor opdrachtgevers, zoals Kleintjes, Oudjes, Lifehunters en Continuum.

Bron: Hot Pepper/BM

 

Bericht delen