Welke digitale tools gebruiken mediamakers?
Op dinsdagmiddag 7 mei organiseren Beeld en Geluid en Media Perspectives een Cross Media Café over datatools voor mediamakers. Tijdens deze vakbijeenkomst presenteren onder meer NOS, Bellingcat, ANP en Omroep Gelderland welke nieuwe digitale tools zij gebruiken voor het volgen, begrijpelijk maken en publiceren van het laatste nieuws.
Hoe haal je nieuws uit bergen vol data? Hoe kan je op een nieuwe manier nieuws publiceren en begrijpelijk maken? Hoe kom je erachter wat er speelt voor analyse van online uitingen? Onder leiding van moderator Monique van Dusseldorp presenteren journalisten, data specialisten en redacties hun projecten, ervaringen en meningen. Zo geven onderzoekscollectief Bellingcat en het ANP een kijkje in de keuken van hun digitale tools. Google News Lab laat zien met welke bijzondere tools journalisten aan de slag kunnen om data te visualiseren.
Een diverse reeks onderwerpen passeert de revue tijdens het Cross Media Café. Zo is er voor de pauze aandacht voor fake news. Prof. Theo Gevers (3DUniversum) laat zien hoe ‘fake video’ werkt, en hoe fake video’s te herkennen zijn. Ook komen de tools van TrusttheSource, Newschain en SmartOcto aan bod, en worden de resultaten van onderzoeksproject Capture Bias van de VU en TU Delft gepresenteerd.
In het tweede deel van het Cross Media Café komen nieuwe projecten en producten aan bod. Zo presenteert Gonnie Spijkstra de plannen en ervaringen van NOS op het gebied van robotjournalistiek. Just Vervaart gaat in op de pilots van Regiolab – een innovatief samenwerkingsverband met Omroep Gelderland als kartrekker. Jerry Vermanen laat het nieuwe datajournalistieke online platform Pointer van KRO-NCRV zien.
De inspiratiemiddag voor mediamakers wordt afgesloten met een netwerkborrel. Meer informatie over het programma en inschrijving is te vinden op de website van Media Perspectives.
Cross Media Café Datatools voor nieuwsmakers
Datum: dinsdag 7 mei
Tijd: 14.00 – 17.00 uur
Locatie: Beeld en Geluid, Media Park Hilversum
Kosten: € 20,- (50% korting voor studenten)
Bron: Media Perspectives/BM