NPO vindt 10.000 views te weinig
Het klonk zo mooi: de NTR en influencers werken samen aan een speciaal YouTube-kanaal dat actualiteiten voor een jong publiek brengt. Toch leverde Rauwkost niet de verwachte views op. Nóg niet.
“Ik vind jullie heel apart, jullie zijn way too nieuwsgierig.” Aan het woord is Veras Fawaz, populair influencer (oftewel YouTuber) en bekend van het kanaal Fijne Vrienden (134.000 abonnees). Op een NVJ-bijeenkomst met de prikkelende titel ‘Vloggen voor journalisten’ wordt Fawaz ondervraagd over zijn samenwerking met journalisten in het algemeen en de NTR in het bijzonder. “Wat vind je eigenlijk van ons journalisten?” vraagt moderator Hella Hueck. Dat was duidelijk: best leuk volk, maar way too nieuwsgierig.
Fawaz wordt in medialand gezien als iemand die meer in zijn mars heeft dan het filmen van alleen wat ongein. Het is dan ook niet toevallig dat NTR-programmamaker Selli Altunterim (onder andere) bij deze influencer terechtkwam toen hij een nieuw format voor jongeren ging ontwikkelen: Rauwkost, een serie waarin populaire YouTubers op geheel eigen wijze het nieuws behandelen.
“Ik heb Veras meegenomen naar een gesprek bij de NPO”, vertelt Altunterim na afloop van de bijeenkomst. “We moesten de NPO overtuigen dat Rauwkost een eigen YouTube-kanaal moest worden, want in de omgeving van NPO 3 zou de doelgroep ons programma niet weten te vinden. Dat is ons gelukt.”
Altunterim, die eerder bij Nieuwsuur werkte en nu eindredacteur is bij het NPO Radio 1-programma Nieuws & Co, is ervan overtuigd dat er een markt is voor een nieuwsprogramma voor jongeren. “Voor een ander project kwam ik vaak op scholen. Ik heb gezien dat jongeren geïnteresseerd zijn in actualiteiten. Maar ze kijken niet naar programma’s als Nieuwsuur, de meesten kennen dat programma niet eens. Daarom wilde ik populaire YouTubers koppelen aan het nieuws. Wij stellen de kaders als redactie, maar daarbinnen hebben de YouTubers veel vrijheid om het programma naar hun hand te zetten.”
We zien een fragment uit een aflevering van Rauwkost waarin Fawaz vluchtelingen interviewt in Italië. Hun verhalen maken zoveel indruk op hem dat hij voor de camera een traantje wegpinkt. Los van die persoonlijke aanpak, ziet de reportage er verrassend tv-achtig uit. Er is geen druk bewegende camera en van challenges of pranks is al helemaal geen sprake. Altunterim: “Toch heeft Veras zelf voor deze vorm gekozen, we zijn niet eens meegegaan naar Italië. We hebben hem alleen wat informatie meegegeven en verder mocht hij zijn eigen vorm kiezen.”
Met 7.000 abonnees en gemiddeld 10.000 views per aflevering vallen de online kijkcijfers tegen, daarom heeft de NPO het programma tijdelijk stilgelegd. Altunterim: “We zijn nu aan het bekijken hoe we de formule kunnen verbeteren, we hebben de juiste vorm nog niet gevonden. Ik weet niet of we met de YouTubers doorgaan, het heeft absoluut meerwaarde, maar ze zijn zo druk dat het moeilijk is om tijd bij ze te reserveren. Misschien gaan we zelf wel jonge mensen opleiden die kunnen uitgroeien tot het gezicht van het programma.”
Voor de zomer hoopt Altunterim van de NPO te horen of Rauwkost een doorstart krijgt.
Verslag: Raymond Krul