Nederlandse radiomerken hebben hoger online bereik dan Spotify
De grootste websites en apps van 2017 voeren ook in 2018 de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit hard: het sociale mediaplatform dat eigendom is van Facebook bereikte in december 2018 50% van de Nederlanders (13+), ten opzichte van 36% in 2016.
Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht. Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.
Opvallend is het all-time high bereik van de sites en apps van de Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik hebben van 48%, hoger dan Spotify (41%). Mogelijk wordt het sterke bereik van de radiomerken veroorzaakt door de populariteit van de Top 2000 en het afscheid van radio-icoon Edwin Evers, maar ook 3FM Serious Request, de Top 4000 van Radio 10 en de Top 500 van het Foute Uur van Qmusic.
Bron: GfK/BM