Article header image

Nederlandse radiomerken hebben hoger online bereik dan Spotify

De grootste websites en apps van 2017 voeren ook in 2018 de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit hard: het sociale mediaplatform dat eigendom is van Facebook bereikte in december 2018 50% van de Nederlanders (13+), ten opzichte van 36% in 2016.

Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht. Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.

Opvallend is het all-time high bereik van de sites en apps van de Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik hebben van 48%, hoger dan Spotify (41%). Mogelijk wordt het sterke bereik van de radiomerken veroorzaakt door de populariteit van de Top 2000 en het afscheid van radio-icoon Edwin Evers, maar ook 3FM Serious Request, de Top 4000 van Radio 10 en de Top 500 van het Foute Uur van Qmusic.

Bron: GfK/BM

Bericht delen