dinsdag 16 januari 2018

Interactieve documentaire NTR wereldwijd succes

De interactieve documentaire Jheronimus Bosch, de tuin der lusten van de NTR is opgepikt door Reddit.com, het grootste internetforum ter wereld. Mede hierdoor is de site viral gegaan. Binnen twee weken heeft de De tuin der lusten al 300.000 unieke bezoekers gehaald.

De site is op dit moment in de Verenigde Staten het populairst, daarna in Nederland, Engeland en Canada. Ook Japan heeft zich zojuist aangesloten. De website biedt de mogelijkheid om tot in de kleinste details in te zoomen op het drieluik. De bezoeker kan vrij door het schilderij navigeren om zelf de verhalen achter de taferelen te ontdekken, of de audiovisuele rondleiding volgen met de stem van Midas Dekkers. Jongeren nemen de Klokhuis-tour door het schilderij, met de stem van Nienke de la Rive Box. Er is ook een Engelstalige versie.

NTR Internet & Innovatie, Het Uur van de Wolf en Pieter van Huystee Film ontwikkelden de interactieve documentaire in samenwerking met NPO. Bureau Q42 was verantwoordelijk voor de techniek. De soundscape werd gecomponeerd door Paul M. van Bruggen.

Koning Willem-Alexander opent morgen in het Noordbrabants Museum de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie (te zien tot 8 mei 2016). Deze expositie vormt het hoogtepunt van een internationale culturele manifestatie waarmee het vijfhonderdsterfjaar van Bosch wordt herdacht in zijn geboortestad. Een unieke expositie omdat nog nooit zoveel werken van deze Middeleeuwse schilder bij elkaar te zien zijn geweest.

In samenwerking met Omroep Brabant doet de NOS om 13.15 uur live verslag van de openingsceremonie en om 20.30 uur is een speciaal programma op NPO 2. Dionne Stax (NOS) en Tessel Linders (Omroep Brabant) presenteren de live-uitzending. Linders doet verslag vanaf het plein bij de kathedraal en het voorhof van het Noordbrabants Museum. ’s-Middags is bij Stax onder anderen kunsthistoricus en projectleider van het Bosch Research and Conservation Project Mathijs Ilsink te gast.

Bron: NTR/Broadcast Magazine

Bericht delen