Article header image

"Iedere hoofdredacteur wordt een zenderbaas"

De titel van de NVJ-bijeenkomst ‘Vloggen voor journalisten’ was enigszins misleidend. Want journalisten hoeven echt niet allemaal à la Enzo Knol hun hele hebben en houwen op tafel te leggen. Maar het belang van online video valt echt niet meer te ontkennen – in welke vorm dan ook.

Op ‘Vloggen voor journalisten’ was de generatiekloof nooit ver weg. Als een konijn in de koplampen keken de toehoorders (overwegend veertigplus) naar de voordracht van Quinten Popma, frontend developer bij MyChannels, een videoplatform dat onlangs werd overgenomen door de Persgroep.

Popma grossierde in millennial jargon. “Jan Versteegh is een van de laatste sterren die organisch zal worden geladen via de televisie,” aldus Popma in de afgeladen zaal van de Amsterdamse Tolhuistuin. Je voelde de siddering door de zaal gaan toen hij vertelde dat MyChannels “een entertainmentlaagje over de website van het AD gaat leggen.” En eh… hoe zit het dan met de journalistiek?”, sputterde moderator Hella Hueck nog wat tegen, maar Popma kwam niet verder dan dat hij dat best wel een interessante vraag vond. “Maar wees gerust, van de oorlog in Syrië blijven we af, hoor.”

Luisterde je goed, dan bevatte het verhaal van Popma toch een paar belangrijke lessen. Bijvoorbeeld dat in 2020 82% van het internetverkeer uit video bestaat. Journalisten moeten er wel iets mee, of ze willen of niet. “Iedere hoofdredacteur wordt een zenderbaas.” En dertigplussers zijn volgens Popma structureel “undersurfed”, waarmee hij bedoelde dat online nog een wereld te winnen valt voor die groep. Er zijn nauwelijks ‘influcencers’ die oudere doelgroepen aanspreken met kwaliteitscontent. “Laatst vroeg Vodafone mij of ik een influencer wist van rond de zeventig, toen heb ik dominee Gremdaat maar gebeld.”

Dat je ook zonder hippe taal te gebruiken overeind kunt blijven, bewees de twintigjarige student journalistiek Ineke Boersma. Zij vertelde welke vloggers haar inspireren en waarom. De makers van Zondag met Lubach bijvoorbeeld, omdat ze in hun vlogs de kijkers een blik achter de schermen gunnen. Of het formatievlog van de NOS, waarin de makers vloggen over de vorming van het nieuwe kabinet. Boersma: “Makers laten wat meer van zichzelf zien als ze deze vorm gebruiken en dat spreekt me aan. Voor mij voegen deze vlogs echt iets toe.”

De laatste presentatie van de avond was van NTR-programmamaker Selli Altunterim. Hij bedacht het YouTube format Rauwkost, een serie waarin populaire YouTubers op geheel eigen wijze het nieuws behandelen. Veras Fawaz, bekend van het kanaal Fijne Vrienden, is een van die YouTubers. Met 7.000 abonnees en gemiddeld 10.000 views per aflevering vallen de online kijkcijfers tegen, daarom heeft de NPO het programma nu tijdelijk stilgelegd. Altunterim: “Ik ben op veel scholen geweest en heb gezien dat jongeren geïnteresseerd zijn in actualiteiten. Maar ze kijken niet naar programma’s als Nieuwsuur, daarom wilde ik populaire YouTubers koppelen aan het nieuws. We zijn nu aan het bekijken hoe we de formule kunnen verbeteren, we hebben de juiste vorm nog niet gevonden. Maar het is absoluut een interessant experiment.”

Verslag: Raymond Krul

Bericht delen