Article header image

Grote Nederlandse mediapartijen bundelen krachten

De grootste mediapartijen van Nederland – waaronder de NPO, RTL, Talpa, NOS en De Persgroep – werken aan een nationaal kijk- en luisterplatform. Daarmee willen zij de strijd aangaan met giganten als Netflix en YouTube, stellen ingewijden tegenover het AD.

Ruim een jaar werd achter de schermen gesproken over het bundelen van de krachten. Nu hebben de mediabedrijven een principeafspraak gemaakt waarmee zij zich committeren aan één gezamenlijk platform voor video én audio. De Tweede Kamer wordt naar verwachting volgende week door minister Arie Slob (Media) geïnformeerd over deze zogeheten ‘samenwerkingsagenda’.

Slob was de initiatiefnemer van de gesprekken tussen de belangrijkste media van ons land, waarvoor de zware druk op het Nederlandse medialandschap de aanleiding vormde. Dalende oplages, kijkcijfers en advertentieomzetten worden mede veroorzaakt door het succes van partijen als Netflix en Facebook. Daardoor brengen Nederlanders minder tijd door bij Nederlandse media, die daardoor ook advertentie-inkomsten mislopen.

Volgens diverse bronnen verliepen de gesprekken zeer moeizaam door verschillende belangen. Een voorbeeld: Nederland heeft al jarenlang de videodienst NLZIET, waar kijkers voor een vast maandbedrag reclamevrij alle tv-programma’s van de publieke omroep, RTL en Talpa (met onder meer SBS6) kunnen zien. Dit werd nooit een succes, omdat de drie mediabedrijven zich liever concentreerden op eigen abonneediensten als Videoland (RTL) en NPO Start.

Bron: AD/BM

Bericht delen