For You Academy: ‘Spreek vanuit de cultuur, niet vanuit je product’
zondag 3 maart 2024

For You Academy: ‘Spreek vanuit de cultuur, niet vanuit je product’

Als de termen ‘ick, it’s giving en delulu’ je weinig tot niks zeggen, dan kon je je afgelopen donderdag wenden tot de eerste editie van de For You Academy. Een serie talks in het H’ART Museum in Amsterdam tjokvol inspirerende verhalen, ervaringen en inzichten over TikTok.

Het event, georganiseerd door TikTok-specialist For You Agency, wordt afgetrapt door oprichters Tess Scholten en Britt Messing. Beide benadrukken nog maar eens dat ze zich met hun bedrijf, maar ook tijdens de Academy, richten op Gen-Z: de internetgeneratie die altijd online en daardoor ook altijd bereikbaar is. Maar ze echt bereiken, dat lukt alleen op de juiste manier.

Om daar een inkijkje in te krijgen, delen niet alleen Tess en Britt, maar ook hun collega’s en betrokken creators hun ervaringen met met name TikTok. Over hoe je als bedrijf bijvoorbeeld zou moeten communiceren op het populaire platform.

Voorbeeld? De strategie van beautymerk Gisou. Zij brachten een honingproduct op de markt, maar werden vervolgens overladen met kritiek. En niet via een paar boze mails, maar voor een wereldwijd publiek; op TikTok. Hun antwoord? Een volledig naar TikTok vertaalde video met daarin 1) een luisterend oor, 2) de belofte eraan te werken en 3) het belangrijkste misschien wel: het spreken van de juiste taal. Ze zeggen: ‘I hear u bestie, not a vibe’. Met andere woorden: ‘We horen jullie, het is vervelend dat jullie dit zo ervaren hebben.’

Robin Komin, creative strategist bij For You Agency, vult in zijn talk aan. Hij zegt: “Op TikTok moeten bedrijven zich realiseren dat ze niet met andere merken in hun sector concurreren. Nee, ze concurreren met alle andere TikTok-gebruikers. Het is een entertainmentplatform. Spreek daarom vanuit de TikTok-cultuur, en niet vanuit je product.”

Het benadrukt nog maar eens dat de hazen op TikTok anders lopen en je niet in je gemetselde marketingplan kan blijven zitten. Je moet speels zijn, anders zijn, geloven in de kracht van tegenstelling en bovenal: jezelf niet te serieus nemen.

Duncan Tromp, TikTok-creator en ook aangesloten bij For You Agency, denkt dat je eigen creativiteit voorop moet staan. Hij merkt dat ook als hij voor een campagne samenwerkt met een bedrijf. “Sommige merken vinden het eng om samen te werken en geven me dan een enorme briefing mee. Maar wij, de creators, weten vaak beter dan hen wat werkt. En daarbij: je wil beide dat de video een succes wordt.”

Bron: BM

Bericht delen