Audio in digitale stroomversnelling
dinsdag 8 maart 2022

Audio in digitale stroomversnelling

Audio digitaliseert steeds verder, zowel vanuit het perspectief van de luisteraars als van de adverteerders. Al eerder berichtte Audify dat de audioreclamebestedingen in 2021 met 23,4 procent stegen naar een recordniveau van 209,5 miljoen. Audify publiceert vandaag het Audiojaarrapport over het jaar 2021 met alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt.

Er wordt steeds meer audio geconsumeerd. Opvallend is dat de 20 tot 34-jarigen, met zeven minuten langere luistertijd, meer audio consumeren in 2021 dan voorheen. De digitalisering zet voort, het aantal streaminguren in januari 2022 is 10 procent gestegen naar 32,8 miljoen streaming uren per week (ten opzichte van een jaar eerder).

Audiouren
Streaminguren per week in 2021, bron NLO/Triton Digital

Reclame-investeringen volgen de consument
Aan de audioreclame-investeringen valt op dat de bestedingen aan digitale audio exponentieel groeien naar bijna 8 miljoen euro. Dat komt door een combinatie van meer adverteerders die gemiddeld genomen ook meer besteden.

Audify ziet grote verschuivingen bij de branches. Zo besteedt de FMCG-branche fors meer aan audioreclame en komt de top 10 van grootste sectoren binnen. Dit lijkt een direct gevolg van de toegenomen aandacht voor sonic branding. Ook E-commerce adverteerders weten de weg naar audioreclame beter te vinden. De goede attributie-mogelijkheden van audioreclame, waarmee resultaten van campagnes direct in kaart kunnen worden gebracht, spelen daar een belangrijke rol in.

Het complete Audiojaarrapport is hier te lezen (pdf).

Bron: Audify/BM

Bericht delen