EO gebruikt VR-bril om kinderen te laten ervaren hoe het is om gepest te worden
donderdag 18 januari 2024

EO gebruikt VR-bril om kinderen te laten ervaren hoe het is om gepest te worden

In Stip it: de pestbril gaat EO-presentator Anne-Mar Zwart het gesprek aan over pesten. In een VR-experience maken kinderen een pestervaring mee door de ogen van het gepeste kind.

Jandino Asporaat, Duncan Tromp, Qucee en Stefania Liberakakis zetten ook de VR-bril op. Hoe voelt het om gepest te worden? Wat doet alleen zijn met je? Wat kun je doen als je ziet dat iemand gepest wordt? Stip it: de pestbril is vanaf maandag 29 januari dagelijks om 18.10 uur bij de EO op NPO Zapp te zien. Het is een productie van Skyhigh TV.

Je zit in de kantine en iemand spuugt in je broodbakje. Er wordt recht in je gezicht gezegd dat je dood mag vallen. Je wordt gebruikt als kapstok. Je wordt een varken genoemd en de hele klas knort naar je. Je hoort kinderen plannen maken om je in elkaar te slaan of ze wensen je kanker toe.

Dit zijn verschillende ervaringen van de kinderen uit het nieuwe EO-programma Stip it: de pestbril. De meeste kinderen in het programma die de VR-bril opzetten, zijn nooit gepest. Voor hen is het een hele nieuwe en emotionele ervaring. Ze reageren geschokt: “Ik vind het echt heel heftig om te zien.”

Begrip
EO-presentator Anne-Mar Zwart: “Je kunt iets aan pesten doen en dat geeft mij hoop. Het supersterke van de pestbril vind ik dat je je echt verdiept in het gevoel van gepest worden. Als je een ander beter begrijpt, ben je meer bereid om voor elkaar op te komen.”

Sem
In de eerste aflevering wordt Sem (13) zijn verhaal verteld in de VR-bril. Hij heeft een leuke basisschooltijd, maar in groep 8 slaat dit opeens om als hij het mikpunt wordt van pesterijen. Sem heeft medicatie voor ADHD, waardoor zijn gewicht toenam. Dit was voor de pesters een reden om hem uit te schelden en knorgeluiden te maken. Sems beste vriend neemt het eerst nog voor hem op. Toch was hij bang om ook gepest te worden, dus uiteindelijk durft hij dat niet meer.

Stip it: de pestbril is een onderdeel van de Stip it (Samen Tegen Iemand Pesten) campagne van NPO Zapp. De campagne vraagt aandacht voor pesten en kinderen kunnen vier stippen op hun hand zetten om te laten zien dat opkomen tegen pesten.

Credits
Opdrachtgever: EO
Productiebedrijf: Skyhigh TV
Producent: Bernard van den Bosch
Creative Director: Robin Boudestein
Programmaontwikkeling: Marc Dik en Marius van Duijn
Regie: Peet Gelderblom, Stefan Wittekamp
Uitvoerend producent: Mariska Witte
Productieleiding: Denise Quint
Productie: Noa Reusken
Eindredactie Skyhigh TV: Stefan Wittekamp
Eindredactie EO: Eveline Groeneveld en Esther Knibbe
Redactie: Lisa Buis en Daphne Troost
Camera: Machiel Martens, Joost van Veen
Montage: Marius Holdermans
Geluid: Herman Sanders, Pascal de Vos
Presentatie: Anne-Mar Zwart
Visagie: Femke Gaarlandt
Vormgeving: Studio Tween
Lengte: 15 minuten
Aantal afleveringen: 5
Aantal draaidagen: 4
Locatie: Alberdingk Thijm College
Gedraaid op: Sony S-log
Datum eerste uitzending: maandag 29 januari, 18.10 uur, NPO Zapp

Bron: EO/Skyhigh TV/BM
Foto: Anouk van der Reest/EO

Bericht delen