dinsdag 16 januari 2018

United ontwikkelt workflow nieuwe RTL 5-serie

United ontwikkelde een innovatieve workflow voor de nieuwe realityserie Get The F*ck Out Of My House van RTL 5. In de serie worden 100 mensen in een woning met voorzieningen voor slechts 4 personen gezet. Uitgangspunt van de workflow is om de afvalrace 60 afleveringen lang, non-stop te registreren zonder daarbij een belangrijk moment te missen.

De woning waar de realityshow zich afspeelt, heeft United volgehangen met 19 camera’s. Het gaat daarbij om camera’s met infrarood-technologie zodat het ook mogelijk is om ’s nachts op te nemen. Verder lopen er 3 cameraploegen door de woning. Zij maken opnamen met een wireless camera. Voor de deelnemers wordt het dus zo goed als onmogelijk om buiten beeld te blijven. De audio-opnamen zijn minstens even belangrijk. Om geen woord te missen, worden er ruim 50 audiozenders gebruikt.

Als je 40 dagen achter elkaar onafgebroken opnamen maakt en daarbij ook nog eens zoveel verschillende camera’s inzet, heb je uiteindelijk duizenden uren beeldmateriaal. “Dat betekent dat je een slimme workflow nodig hebt om daar uiteindelijk 60 afleveringen van een halfuur van te kunnen maken”, vertelt Thijs van de Kamp, workflow consultant bij United. “De grootste uitdaging bij een realityshow is de wetenschap dat er elk moment iets belangrijks kan gebeuren, maar dat je niet weet wanneer. Daarom hebben we een innovatieve workflow ontwikkeld die de productie overzichtelijker maakt.”

“Om te beginnen brengen we in de regie alle camera’s terug tot 4 streams. Door middel van een touch-panel met foto’s van de kandidaten, kan de regie precies de kandidaten selecteren die aan een scène deelnemen. Die selectie zorgt ervoor dat de audiozenders van de bewuste kandidaten automatisch aan de videobeelden worden toegevoegd. Ook zijn er verschillende log-stations in de regie aanwezig. Dit zijn touch-panels waarop loggers snel informatie kunnen toevoegen. Via een marker worden de keywords en tekst aan het videofragment gekoppeld, en die informatie komt tot in de eindmontage mee.”

Op locatie worden de streams zowel in een hoge als een lage resolutie opgenomen. Via een point-to-point straalverbinding wordt de loginformatie vervolgens samen met de lage resolutie videobeelden naar United verzonden. Een glasvezelverbinding is dus niet nodig. Het materiaal komt binnen op de servers van de afdeling PostProductie zodat die meteen met de beeldmontage kan beginnen. Als later in het proces het hoge resolutie materiaal binnen is, worden de reeds gemonteerde fragmenten automatisch gelinkt naar de hoge resolutie. Thijs: “Op deze manier ontstaat er een soepele workflow waarbij alle metadata van A tot Z meekomt, tot aan de eindmontage aan toe. De uitdaging is om de grote hoeveelheid materiaal in een gestroomlijnd proces terug te brengen tot 60 afleveringen. Automatisering is een belangrijke voorwaarde om de juiste snelheid te kunnen garanderen. Bijzonder daarbij is dat we met deze opdracht een nauwe samenwerking hebben tussen de verschillende afdelingen. Meercamera, ENG, SNG en Post; we moeten met z’n allen vol aan de bak! En dat is ook onze kracht. United!”

De eerste draaidagen van de realityshow zitten er al op, en volgens Thijs verliepen die zoals gepland. “Ik heb het dan uiteraard over het technische gedeelte,” benadrukt hij, “over het programma zelf mogen we uiteraard niets loslaten.”

Get The F*ck Out Of My House wordt door Nicolette Kluijver gepresenteerd en is vanaf vandaag elke werkdag te zien om 19.20 uur bij RTL 5. De productie is in handen van Blue Circle en United is verantwoordelijk voor de technische realisatie. Het gaat in totaal om 60 afleveringen van 30 minuten. In de laatste aflevering wordt duidelijk welke bewoner als laatste is overgebleven en er vandoor gaat met het restant van de 100.000 euro die op de eerste dag in de huishoudpot zat.

Bron: United/Broadcast Magazine

Bericht delen