Article header image

Slimme speaker verovert huiskamer consument

Nederlandse consumenten hebben inmiddels voor 438 miljoen euro aan slimme speakers in huis. Dit is een stijging van 52 procent ten opzichte van 2018. Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.

Ruim 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben inmiddels een slimme speaker (19 procent). In het merendeel van deze woningen staan de merken Sonos en Google. De Sonos One staat met 5 procent op nummer één. Dit zijn in totaal bijna 400.000 huishoudens. Op plaats twee en drie staan de Google Home Mini (4 procent) en Google Home (3 procent). De slimme speakers JBL Link (2 procent) en Bose Home Speaker (1 procent) maken de top vijf compleet.

De stijgende naamsbekendheid stimuleert de verkoop van slimme speakers. Twee op de drie Nederlanders kennen één of meerdere merken slimme speakers (62 procent). Dit is een flinke stijging ten opzichte van 2018 (+18 procentpunten). De bekendheid is hoger onder mannen (63 procent) en 18- tot 49-jarigen (76 procent) dan onder vrouwen (55 procent) en 50-plussers (48 procent). Google Home is de bekendste slimme speaker (37 procent) gevolgd door Sonos One (30 procent) en Google Home Mini (20 procent).

Net als in 2018 staat ongeveer een kwart van de bevolking positief tegenover spraakbesturing van apparaten (22 procent). Ook hier zijn mannen (28 procent) en 18- tot 49-jarigen (28 procent) vaker de kartrekkers dan vrouwen (18 procent) en 50-plussers (18 procent). Een derde van de Nederlanders blijft nog steeds sceptisch over aansturing door middel van spraakcommando’s (32 procent).

Bron: Multiscope/BM

Bericht delen