Jeffrey Slaa blij met Hoens Talentpool
woensdag 14 december 2022

Jeffrey Slaa blij met Hoens Talentpool

“Bij Hoens Creative draaide het altijd al om de mensen. Tegenwoordig is het namelijk veel makkelijker geworden om apparatuur aan te schaffen. Techniek maakt je dus niet meer uniek.” Jeffrey Slaa, Head of Creative, leidt BM rond door het bedrijfspand in Oud-Loosdrecht. “Met de juiste mensen kun je écht verschil maken. Met ambitieuze, creatieve, enthousiaste professionals verloopt een draaidag heel anders dan wanneer er een cameraman of vrouw met een lang gezicht staat.”

En inderdaad, de sfeer is goed op de uitgifte. Er komen ploegen in- en uitpakken, de koffiemachine draait overuren en er worden over en weer grappen gemaakt over het laatste teamuitje. “We zien dat die boodschap aanslaat bij een jong publiek. En ons portfolio natuurlijk. Programma’s als Kamp van Koningsbrugge, 3 op Reis, Het Perfecte Plaatje, Brugklas, Binnenstebuiten en Kopen Zonder Kijken worden vaak genoemd in stage-aanvragen.”

Hoens krijg jaarlijks veel mails binnen, maar die kunnen niet allemaal worden gehonoreerd: “We zijn simpelweg te druk om zoveel stagiairs goed te kunnen begeleiden. En als we iets niet goed kunnen doen, doen we het liever helemaal niet.” Daarom bleef het aantal stageplekken bij Hoens de afgelopen jaren beperkt en exclusief.

Omgedraaid
Maar tegelijkertijd is er altijd vraag naar getalenteerde, goed opgeleide camera- en geluidstechnici. Slaa: “Daarom hebben we het probleem omgedraaid. Wat als we een heel programma optuigen, speciaal voor jong talent? De Hoens Talentpool leidt een nieuwe generatie mediamakers op en laat hen kennismaken met onze manier van werken.” Een werkwijze die perfect aansluit bij een generatie die opgroeit met TikTok, YouTube en on demand. “Het ene programma draaien we 9:16 op een gimbal met een fotocamera, het andere programma juist weer op een high-end camera met filmlenzen. Deze generatie snapt dat het verhaal leidend is en dat de gear slechts tools zijn om het verhaal goed te vertellen.”

Hoens

Het initiatief sloeg meteen aan, mede dankzij het ontbrekende prijskaartje. “Officiële opleidingen zijn beperkend: vaak moet je daar een bepaalde leeftijd voor hebben of je portemonnee trekken. We gunnen iedereen deze kans. Maar daardoor hebben we wel een strenge selectie gemaakt. We wilden een diverse, gemotiveerde groep die er volledig voor gaat. Iedereen heeft een motivatiebrief en een portfolio moeten opsturen en een opdracht gemaakt. Maar nog veel belangrijker was het persoonlijke gesprek, waarin we er samen achter komen wat iemand wil leren.”

“Iedereen heeft een
motivatiebrief en een
portfolio moeten opsturen
en een opdracht gemaakt”

De eerste lichting is in februari 2022 gestart. De groep bestaat niet alleen uit studenten van de Filmacademie. Slaa: “Het is heel divers: van een bouwkundestudent met een fascinatie voor mooie beelden tot een producer die graag wil doorgroeien in het cameravak. En het zijn niet alleen aanmeldingen van buitenaf: we zorgen ook voor doorstroomplekken voor talent uit onze uitgifte en voor een aantal voormalig stagiairs.”

Huiswerk
De uitgifte is waar het allemaal begint. “Ze komen daar voor het eerst in aanraking met de techniek en maken kennis met hun toekomstige collega’s. Het is een plek waar jonge mensen met ambitie snel kunnen doorstromen naar geluid of camera.”

De acht Talentpool-talenten komen tien lesdagen langs op locatie en krijgen daarnaast huiswerk. Ze hebben er al een inspiratiesessie van DOP Rolf Dekens (NSC) op zitten over het najagen van je droom. En een aantal basistrainingen over geluid, licht, grip en camera. “Natuurlijk is het belangrijk dat iedereen de techniek onder de knie heeft”, aldus Slaa. “Daarom starten we met de basis: diafragma, shutters, lut’s, dat werk. Maar we kijken ook verder: welke houding heb je nodig op de set? Wat wordt er van een geluidsman of -vrouw verwacht? En wat zijn de verschillen tussen omroepen, programma’s en formats? We staan een jaar lang klaar voor al hun vragen.”

De lesdagen zijn een combinatie van theorie en praktijk. “We oefenen met situaties uit programma’s die we doordeweeks écht draaien. En daar doet het hele bedrijf aan mee. Iedereen die bij Hoens werkt, is ook parttime acteur”, grapt Slaa. “Je staat als camera- of geluidstechnicus ook regelmatig vóór de camera als we even een presentator nodig hebben voor de opleiding.”

Hoens

Kennisdeling
De filosofie achter de Talentpool is niet nieuw voor Hoens. “Van oudsher staat kennisdeling bij ons centraal. We hebben tijdens de eerste coronagolf een serie informatieve video’s op ons YouTube-kanaal gemaakt. Die worden nu ook op media-opleidingen als lesmateriaal gebruikt.”

Maar het gaat niet alleen om jong talent. “We leiden maandelijks camjo’s van nationale en regionale omroepen op. We hebben de cursus ‘filmen op je iPhone’ al meer dan vijftig keer gegeven en we hebben net de cursus techniek voor producers vernieuwd. Als je wat basisprincipes snapt, voorkom je veel verwarring op set. Zo weet iedereen na deze training bijvoorbeeld wat het verschil is tussen audio los of vast draaien.”

Hoens nodigt regelmatig inspirerende vakmensen uit om hun kennis over licht, film of tv met het vaste team te delen. Interne opleidingen staan ook hoog op de agenda. “Intensieve persoonlijke begeleiding vinden we erg belangrijk. We willen ieders unieke talent tot bloei laten komen. Het mooiste vind ik dat er tijdens werk vriendschappen ontstaan. Iedereen gunt elkaar een mooie reis of klus.”

Frisse blik
Jeffrey Slaa concludeert: “Als je kennis niet kan doorgeven, ligt het stil. Door kennis te delen blijven we zelf ook in beweging. We leren net zoveel van deze nieuwe generatie makers als zij van ons. Zo blijven we altijd met een frisse blik naar het medialandschap kijken.” De eerste Talentpool zit er bijna op. Een aantal kandidaten stroomt door naar de uitgifte. De inschrijvingen voor 2023 zijn inmiddels begonnen.

Volg @hoenscreative op Instagram voor meer informatie. Belangstellenden kunnen mailen naar: talentpool@hoenscreative.com

Bron: BM
Foto’s: Stef van Dijk

Bericht delen