Blackmagic Pocket 6K Pro: wat maakt het toestel ‘pro’?
woensdag 5 mei 2021

Blackmagic Pocket 6K Pro: wat maakt het toestel ‘pro’?

De Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K werd eind 2019 gelanceerd en heeft anderhalf jaar later alweer een upgrade gekregen. Sindsdien prijkt het woordje ‘PRO’ op de verpakking. En dus waren wij benieuwd: wat maakt die Pocket 6K Pro nou eigenlijk Pro?

In onze First Look-video namen we de grootste veranderingen ten opzichte van de gewone Pocket 6K al onder de loep: grotere batterij, kantelbaar display en ingebouwde ND-filters. Ondertussen hebben we ook kans gehad om dat in de praktijk te testen. En het moet gezegd: deze drie veranderingen komen het apparaat absoluut ten goede. En als we het dan hebben over een ‘pro’-camera, dan zijn ze ook eigenlijk onmisbaar.

Battery grip
Een kantelbaar display maakt het draaien van een low of topshot mogelijk. ND-filters laten je ook in de volle zon op een groot diafragma draaien, wat je uiteindelijk filmischere beelden oplevert. En een beetje behoorlijke accuduur is vooral prettig als je “in het veld” gaat draaien. Nu gaat de Sony batterij in dit apparaat langer mee dan die van Canon in het vorige model, maar levert je het niet heel veel meer draaitijd op. En dat is toch opvallend, omdat er genoeg spiegel en spiegelloze apparaten zijn van ongeveer dezelfde omvang die er veel en veel meer weten uit te persen. De battery grip van Blackmagic biedt overigens uitkomst. Hier gaan namelijk twee extra batterijen in en dat maakt het verschil.

6K footage
Wat deze 6K Pro volgens ons écht ‘pro’ maakt, zijn de resoluties en bit rates waarin je kunt draaien, plus de ingebouwde tools die je helpen tijdens het filmen, zoals peaking en false color. Je kunt opnemen in maximaal 6K 12-bit RAW 60 fps. Het dynamisch bereik van die beelden is gigantisch waardoor je in de nabewerking heerlijk kunt tweaken en freaken om zo die filmische look te creëeren. Juist dat duwt deze camera richting het pro-segment. Wil je geen RAW draaien, dan kun je overschakelen op een ProRes extensie. Dat levert je kleinere files op waar de gemiddelde computer ook prima mee overweg kan. De resolutie gaat dan automatisch omlaag naar 4K of lager en je hebt dus minder dynamisch bereik om mee te werken. Je kunt kiezen voor de extensie ‘video’, waarbij er kant en klare shots uit de camera komen gerold. Of ga voor de extensie film, vergelijkbaar met een LOG-modus, waarna je evengoed zelf het color graden kunt doen. Minder uitgebreid dan RAW, maar daardoor tevens makkelijker en sneller aan te passen.

Davinci Resolve vs. Premiere Pro
Want dat is wel een nadeel van Blackmagic RAW files. Ze zijn groot en zwaar en kunnen het beste gekleurd worden in Davinci Resolve. Mocht je dat uitstapje niet zien zitten, dan kun je dankzij een plugin het materiaal ook gewoon in Premiere Pro inkleuren. Dan gaan er wel een aantal color grading-opties verloren, waardoor je voor de maximale ervaring eigenlijk veroordeeld bent tot Davinci Resolve. Omdat wij het maken van een edit toch echt liever in Premiere Pro doen, betekent dat veel schakelen tussen de verschillende programma’s. Een omslachtig en tijdrovend proces.

Slechte autofocus
De BMPCC6K Pro is een camera met legio mogelijkheden tegen een zacht prijskaartje. Het levert daarmee helaas behoorlijk in op de autofocus-mogelijkheden. Die werkt traag, ondanks ons snelle Canon-glas. Gezichtsherkenning ontbreekt zelfs helemaal. Dat maakt de camera voor sommige doeleinden minder geschikt en daarmee wellicht minder interessant. Gaat het je echter vooral om de opname- en color grading mogelijkheden, dan koop je tegen een zacht prijskaartje een behoorlijk krachtige camera.

Bron: BM

Bericht delen