London Calling: De zon schijnt weer in Cannes
Twee jaar terug voorspelde ik dat de MIP(COM)-beurs in Cannes ten dode was opgeschreven. Na de Covid-crisis konden met name de Amerikanen en de Aziaten de weg naar de Franse zuidkust niet meer vinden, was de bunker in het Palais des Festivals half leeg en bleek de beurs een deprimerende aangelegenheid geworden.
Hoe anders was dat tijdens de recente MIPCOM: de zon scheen, de uitwisseling met vakbroeders was intens, de spirit zat er weer helemaal in. Van mijn eerdere voorspelling was de helft uitgekomen: de MIP in het voorjaar is immers ter ziele. Maar MIPCOM swingt weer en gaat wel overleven.
De reden? Het wordt steeds meer een ontmoetingsplaats voor de internationale mediawereld. Het is geen marktplaats meer: het is vooral ideaal voor het uitwisselen van ideeën en het ontdekken van de laatste trends. Het was hartverwarmend om jonge producenten te zien excelleren: Rutger Beckers van Sputnik uit België, Jeroen Koopman van NewBe maar vooral Wouter van der Pauw van Signal.Stream. Het lukt Wouter en zijn compagnon Giel de Winter om de generaties te bereiken die traditionele televisie aan de kant hebben geschoven. Hun sterk groeiende bedrijf produceert met name voor streamers en leverde onlangs voor Videoland de serie Jachtseizoen. John de Mol heeft vaak een neus voor dit soort talent en was er als de kippen bij om een aandeel in Signal te nemen.
In deze perfect storm is het
ook voor producenten
zaak om nieuwe kansen te omarmen
Toch werd er ook nog een beetje geklaagd door de vele aanwezige producenten, waar ze ook vandaan kwamen. De piektijden zijn voorbij: de streamers zijn opgehouden heftige marketinginvesteringen in content te doen en de Amerikaanse industrie is na de grote stakingen weer op stoom gekomen. Dat laatste treft vooral Britse en Australische producenten, die handig in het ontstane gat waren gesprongen. De markt is weer terug bij af, de productievolumes zijn weer op normale niveaus terechtgekomen. Dat heeft nog een voordeel: consumenten worden niet meer overvoerd met veel te veel aanbod.
Uiteraard werd veel gesproken over de megaveranderingen die in onze markt gaande zijn. Evan Shapiro, die naam heeft gemaakt als ‘mediacartograaf’ kwam met een inzicht over iets dat we natuurlijk allemaal wel wisten: jonge mensen in de leeftijdsgroep 16-34 kijken vrijwel geen broadcasttelevisie meer. Dit percentage zakte nog verder in: in het Verenigd Koninkrijk van bijna 20% in 2022 naar 14% in 2024. Social video en streaming groeien verder en de adverteerders migreren natuurlijk mee. Broadcasters zullen als de wiedeweerga streamingactiviteiten moeten ontwikkelen om op deze wijze zoveel mogelijk digitaal bereik gaan realiseren.
In deze perfect storm is het ook voor producenten zaak om nieuwe kansen te omarmen. Jonge ondernemers als Wouter van der Pauw, Rutger Beckers en Jeroen Koopman staan te trappelen om van deze kansen gebruik te maken. Het wordt interessant of het ook de grote, geconsolideerde productieondernemingen lukt de code van de jonge kijkers te kraken. Daar ligt een uitdaging voor veel van de MIPCOM-bezoekers.
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers