VPRO komt met De Dikke Data Show
Vrijdag 01 januari 2021

VPRO komt met De Dikke Data Show

In het nieuwe jeugdprogramma De Dikke Data Show neemt Jard Struik een duik in het online leven van jongeren. Hoe bewust zijn ze zich van wat er met hun data gebeurt? Of van wat er op internet echt is en nep?

Iedereen zit dik in de apps, socials, video’s, streams en games. Elke dag wordt er uren naar schermpjes getuurd. Al die online tools lijken vaak gratis, maar zijn het niet. Er wordt niet alleen betaald met geld, maar ook met data. Hoe zit dat eigenlijk? Wat gebeurt er met die data? Wat zorgt ervoor dat je viral gaat? En hoeveel reclame zit er in games? Jard Struik gaat op onderzoek uit in het VPRO jeugdprogramma De Dikke Data Show.

Jongeren brengen dagelijks gemiddeld 3 uur en 40 minuten online door, hiervan besteden zij 2 uur en 20 minuten aan het checken van hun socials. TikTok is het meest populair, hier zijn jongeren gemiddeld 80 minuten per dag mee bezig. Ook in de populaire game Fortnite gaat veel tijd zitten, gemiddeld 7 uur per week.

Jard Struik (1997) is maker, acteur, presentator en creative. Hij acteerde onder meer in SpangaS, Bad Influencer en Kappen Nou! en schreef scenario’s voor de NPO 3-serie Vakkenvullers. Zijn content op social media is in 2020 beloond met de prijs als Beste Instagrammer bij The Best Social Media Awards.

De Dikke Data Show is vanaf zondag 3 januari elke zondag om 18.10 uur te zien op NPO Zapp.

Bron: VPRO/BM

Bericht delen