VICE lanceert Kiezen met VICE
maandag 1 maart 2021

VICE lanceert Kiezen met VICE

Op 3 maart lanceert VICE, in samenwerking met Snapchat en met steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, het project Kiezen met VICE. Het is een campagne waarin politieke thema’s worden belicht die juist jonge mensen belangrijk vinden.

Een belangrijk onderdeel van dit project zijn video-interviews waarin VICE de stem van jongeren duidelijk laat klinken door hun vragen en zorgen voor te leggen aan lijsttrekkers van de partijen GroenLinks, D66, SP, CDA en PvdA en met een partijlid van de VVD. Deze interviews zijn in aanloop naar de verkiezingen te zien op VICE.com, Snapchat Discover en andere social media kanalen van VICE Nederland.

De verkiezingstijd brengt een zee aan informatie met zich mee waardoor het makkelijk is om het overzicht kwijt te raken. Tegelijkertijd laten de laatste drie verkiezingen zien dat jongeren steeds minder vaak hun stem uitbrengen.

Daarom heeft VICE, in navolging van de succesvolle Kiezen met VICE-campagne van vier jaar geleden, ook dit jaar jonge mensen middels een survey gevraagd welke onderwerpen juist voor hen belangrijk zijn. Dit is gedaan via de verschillende VICE social media kanalen en Snapchat. De vier thema’s die hieruit naar voren zijn gekomen vormen de rode draad in de Kiezen met VICE-campagne: klimaat, wonen, discriminatie en tot slot werk en onderwijs.

Interviews
In video-interviews worden Jesse Klaver (GroenLinks), Sigrid Kaag (D66), Lilian Marijnissen (SP), Wopke Hoekstra (CDA) en Lilianne Ploumen (PvdA) en Dilan Yeșilgöz-Zegerius (VVD) door politiek historicus Eveline van Rijswijk gevraagd naar hun standpunten binnen deze thema’s. In de interviews krijgen de gasten tevens door het publiek ingezonden kritische vragen voorgelegd. De video’s zijn vanaf 3 maart te zien op VICE.com, YouTube.com, de VICE NL Instagram- en Facebookpagina en op Snapchat.

Daarnaast is op 2 maart een tiendelige exclusieve videoserie op Snapchat Discover verschenen waarin de lijsttrekkers verschillende provocerende stellingen voorgelegd krijgen zoals bijvoorbeeld of vlees wel of niet duurder moet worden en of de legalisatie van XTC voor meer of minder criminaliteit zou zorgen.

Snapchat Discover
VICE Nederland is sinds oktober 2020 een van de lokale lanceringspartners van Snapchat Discover, een platform waarbij Snapchatters zich kunnen abonneren op content van personen en (media)merken die zij interessant vinden. Deze lokale samenwerking tussen VICE en Snapchat komt in navolging van een langdurige internationale samenwerking in meerdere markten.

Suzy Cox, Head of International Editorial bij Snap, zegt: “We weten dat jonge mensen enorm begaan zijn met nieuws en politiek. Daarom is het fantastisch om een partner als VICE te hebben die zich hier ook bewust van is. Met deze belangrijke campagne hopen wij zoveel mogelijk jonge mensen goed geïnformeerd en vol vertrouwen naar de stembus te helpen.”

Ook zal er op VICE.com de komende weken middels verschillende rubrieken, interviews, achtergrondartikelen en video formats aandacht worden besteed aan de verkiezingen.

Bram Mengelers, Head of Production VICE Benelux, zegt: “Momenteel gebeurt er ontzettend veel in de wereld op politiek vlak en de hoeveelheid aan (des)informatie kan overweldigend zijn. Als leidend mediamerk gericht op jonge mensen vinden wij het belangrijk om de informatie te bieden die ons publiek helpt een keuze te maken voor hun stem en hen daarnaast ook te motiveren om deze stem in maart uit te brengen. Door dit jaar de handen ineen te slaan met onder andere Snapchat kunnen wij deze doelgroep nog beter bereiken en bedienen met passende content op de plekken waar zij zich bevinden.”

Bron: VICE/BM

Bericht delen