TikTok en Clubhouse spelen deze verkiezingscampagne ineens een rol
zondag 14 maart 2021

TikTok en Clubhouse spelen deze verkiezingscampagne ineens een rol

VVD-lijsttrekker Mark Rutte die grappend kijkt of zijn veter loszit en GroenLinks-lijsttrekker Jesse Klaver die oproept tot meer diversiteit in de Tweede Kamer. Deze video’s werden samen meer dan 2 miljoen keer bekeken, maar niet op Instagram of YouTube. De kijkers zitten op TikTok.

Voor het eerst speelt die app, net als audioplatform Clubhouse, een rol in een landelijke verkiezingscampagne. TikTok kenmerkt zich door korte filmpjes waarin dansjes of andere acts centraal staan onder begeleiding van muziek; het algoritme is daarbij essentieel en bepaalt wat iemand op zijn of haar voorpagina ziet. Niet alleen de VVD en GroenLinks zijn er actief, maar ook het CDA, Forum voor Democratie en nieuwkomer JA21.

De echte new kid on the block is niet TikTok, maar Clubhouse. Dit is een audio-app waarin je gesprekken in zogeheten ‘rooms’ (kamers) kunt voeren, die na afloop weer verdwijnen. Hoewel de doelgroep nog beperkt is – vooralsnog werkt de app alleen op iPhones – eist het platform al wel een (kleine) rol op. Zo host de nieuwe partij Code Oranje vrijwel elke avond een sessie. Kandidaat-Kamerlid Peter Plasman noemt het een “geweldig online alternatief voor de zaaltjes”.

Luisteraars konden Sylvana Simons van Bij1 vragen stellen over de Kamerverkiezingen 2021, kandidaat-Kamerleden Nourdin el Ouali (Nida) en Rob Jetten (D66) schoven aan bij Politico van Amine el Morabit en D66-lijsttrekker Sigrid Kaag ging in gesprek met Ernst-Jan Pfauth, van De Correspondent. Clubhouse lijkt steeds meer relevant te worden.

Bron: NOS/BM

Bericht delen