Article header image

Sergej Kozlovitsj stapt op bij Russische staatszender

Het was dé jongensdroom van Sergej Kozlovitsj: werken bij het journaal van Wit-Rusland. Maar de rijzende ster had uiteindelijk genoeg van de propaganda van de Wit-Russische staatsmedia en besloot zijn droombaan vaarwel te zeggen.

In een land zonder onafhankelijke televisiezenders zat er voor de jonge informaticastudent Kozlovitsj in 2011 niets anders op dan te solliciteren bij de staatstelevisie. Hij werkte zich omhoog: acht jaar na zijn start als assistent-technicus werd hij in 2019 gelanceerd als boegbeeld van het ontbijtnieuws op hoofdzender Belarus 1.

Hij was gewend het nieuws te brengen zoals de autoriteiten dat wilden. Aanpassen naar de werkelijkheid zat er niet in, afwijken van de partijlijn was gevaarlijk. “Ik las de informatie droog voor”, zegt Kozlovitsj. “Ik overtuigde mezelf dat ik feiten overbracht.”

10 augustus, de dag na de verkiezingen, was de druppel. Terwijl zijn vrienden de straat opgingen om te demonstreren tegen de frauduleus verlopen stembusgang, sprak Kozlovitsj in het journaal stoïcijns over “agressieve jongeren en provocateurs die overheidsgebouwen bestormen”.

“Ik was op dat moment de enige nieuwsbron voor veel Wit-Russen, omdat het internet was platgelegd”, zegt hij over de kracht van zijn tekst tijdens de protesten. Door dat besef brak iets: hij wilde niet langer zijn geweten opzij zetten. “Ik ervoer geen angst of schaamte, maar meer een emotionele stress. Ik was ’s avonds en de daaropvolgende dag verstijfd en kon niets doen.”

Hij besloot daarom te vertrekken. Op Instagram maakte hij bekend dat de jongensdroom ten einde is. “Dit is mijn keuze. Ik ga op zoek naar een nieuwe baan.”

Bron: NOS/BM

Bericht delen