Article header image

Pointer gespecialiseerd in datajournalistiek

Met Pointer als nieuw journalistiek merk binnen de publieke omroep, kiest KRO-NCRV dit jaar ervoor om datajournalistiek het middelpunt te maken van haar journalistieke projecten en activiteiten.

Met enkele keren per jaar een tv-programma op NPO 2 en een continu online platform om interactieve verhalen te publiceren. Met herkenbare en aansprekende onderwerpen, dichtbij de burger en gebruik makend van het publiek. Bij de onderzoeken wordt zo veel mogelijk samengewerkt, bijvoorbeeld met studenten van universiteiten en (nationale en internationale) journalistieke platforms als Bellingcat, Follow The Money en Lighthouse Reports.

In dit visueel interactief verhaal wordt aan de kaak gesteld hoe makkelijk je online identiteit gestolen kan worden. “Achter een simpel mailtje in onze inbox, blijkt een netwerk aan oplichtingssites, postbusbedrijven en meer dan honderd gedupeerden over de hele wereld schuil te gaan. Via een wirwar aan nepaccounts volgen we het online spoor naar twee Deense bedriegers.”

Hieronder meer informatie over Pointer.

Bron: KRO-NCRV/BM

Terug naar overzicht