Naaktfoto’s en medische gegevens van klanten nepdatingsites worden opgeslagen
Zaterdag 24 september 2022

Naaktfoto’s en medische gegevens van klanten nepdatingsites worden opgeslagen

Nepdatingsites slaan bijzondere persoonsgegevens op zonder toestemming van hun klanten. Het gaat om informatie zoals medische geschiedenis, seksuele voorkeuren, psychische gesteldheid, religie en naaktfoto’s. Klanten delen die gegevens in de veronderstelling dat ze een privégesprek met een mogelijke online liefde hebben, maar dat blijken nepprofielen te zijn.

Medewerkers van deze chatplatforms kunnen deze gegevens inzien en ze gebruiken om klanten in een gesprek betrokken te houden. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV) naar nepdatingsites. Dit onderwerp komt aan bod in de uitzending van Pointer op zondag 25 september om 21.10 uur op NPO 2.

Voor het opslaan en verwerken van bijzondere persoonsgegevens is uitdrukkelijke toestemming van klanten nodig. Op deze chatplatforms, waar klanten per verzonden bericht betalen, wordt daar niet naar gevraagd. De gegevens worden verkregen in gesprekken die voor klanten privé lijken, maar in feite met een medewerker van het bedrijf worden gevoerd. Daarmee overtreden deze websites de privacywetgeving AVG en misleiden ze klanten, concluderen juristen Sara Eskens en Martien Schaub van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Pointer sprak met meerdere oud-medewerkers die chatberichten voor deze platforms hebben geschreven: de zogeheten chatoperators. Daarbij hebben de makers van het programma de handleidingen en werkinstructies van vijf chatbedrijven in handen gekregen. Daaruit blijkt dat chatoperators nergens worden geïnstrueerd over de gevoeligheid van en veilige omgang met deze persoonsgegevens.

Ook zijn redacteuren van Pointer als chatoperator gaan werken voor zo’n bedrijf. Zonder enige achtergrondcheck of fysieke ontmoeting kregen ze toegang tot de gevoelige persoonsgegevens van klanten. Die delen hun medische gegevens, seksuele voorkeuren en naaktfoto’s. De chatoperators moeten die gegevens vastleggen in logboeken, zodat andere medewerkers op een later moment het gesprek eenvoudig kunnen overnemen.

Bron: KRO-NCRV/BM

Bericht delen