Jongste cameraman Songfestival ‘staat op beste plekje van Ahoy’
Vrijdag 21 mei 2021

Jongste cameraman Songfestival ‘staat op beste plekje van Ahoy’

Het Eurovisie Songfestival is in volle gang. Voor de jonge Marvin Jansen van der Sligte een bijzondere ervaring. Met zijn 23 jaar mag hij het als cameraman allemaal van heel dichtbij meemaken. “Het is echt een enorme eer dat ik zo’n event mag vastleggen.”

Het Songfestival is uniek. Wereldwijd trekt dit grootschalige muziekevenement meer dan 180 miljoen kijkers, uitgezonden in meer dan 40 landen. United, die in deze productie moederbedrijf EMG vertegenwoordigd, verzorgt samen met NEP The Netherlands de tv-registratie van het festijn.

Marvin Jansen van der Sligte is een van de 24 cameramensen die dat mede mogelijk maakt. Amper 23 jaar is hij en daarmee de jongste cameraman op locatie. Als afgestudeerd AV-specialist is hij inmiddels 3,5 jaar werkzaam bij United.

“Het Songfestival is on-Nederlands groot. Het is echt de allergrootste klus die ik ooit heb gedaan”, zegt de Hilversummer enthousiast. “Ik zat eerder achterop de motor bij de Amstel Gold Race en heb het EK Atletiek in Berlijn vastgelegd, maar dat komt niet in de buurt met wat ik hier doe.”

Camera'sJansen van der Sligte bestiert één van de meer dan twintig camera’s die de internationale competitie vastleggen. De registratie omvat onder meer 2 steadycams, 4 ‘front-of-houses’(camera’s die op het podium gericht zijn), een speedcam, een monorail, 2 grote cameracranes, een aantal op afstand bestuurbare camera’s en 3 handheldcamera’s in de greenroom, de plek waar kandidaten van het festival aan het wachten zijn op de uitslag. Verder zijn er op het gebied van cameratechniek ook nog twee focuspullers en 17 grippers on sight.

Hoe komt een 23-jarige Fries eigenlijk terecht bij het Songfestival? “Ik ben sinds augustus 2017 in dienst bij United. Twee jaar geleden werd ik gebeld door Julian Marks, hoofd camera. Hij had een boodschap: ‘Je kunt meedoen met het Songfestival.’ Dat was een onwijs mooi moment. Dat had ik nog niet verwacht in mijn carrière.”

De enthousiaste cameraman staat in Ahoy op een dolly, precies tussen de hoofdstage en de B-stage, de twee belangrijkste podia. Middenin een ‘enorme snoepwinkel’, zegt hij. “Het is misschien wel het beste plekje van heel Ahoy. Ik zie alle licht- en ledshows van dichtbij en heb goed zicht op de content. Echt geweldig. Ik kan het festival best goed volgen en heb zelfs een aantal liedjes in mijn eigen Spotify-playlist gezet. Onder meer het nummer van Polen, dat is een heel catchy eighties-achtig nummer.”

De voorbereiding was lang: United en NEP hadden 2,5 week achter elkaar repetities. Niet gek, want de registratie kent veel ingewikkelde technieken. Zo is AR, augmented reality, op veel plekken geïntegreerd tijdens de liveshow. Tegelijk met camerabeeld wordt er extra digitaal beeld toegevoegd, voor een bijzonder visueel effect.

Displays

Ook wordt er bij zo’n event gewerkt met cue-pilot. Voor mij persoonlijk een eerste kennismaking met een systeem waarbij het draaiboek van de regisseur al helemaal in de computer staat. De computer schakelt dan direct mee. “In het draaiboek staat bijvoorbeeld dat de regisseur na 40 seconden camera 3 wil zien. Dan gebeurt dat automatisch”, verduidelijkt Jansen van der Sligte. “Je weet dus als cameraman dat je dan je shot klaar moet hebben staan. Kortom: je moet constant scherp zijn.”

Tegelijkertijd maakt dat het juist mooi, zegt hij. “Die spanning die je vooraf hebt om het goed te doen is enorm. Ik wil op zo’n moment alles van mezelf laten zien aan het team. Voor de eerste halve finale was ik ontzettend gespannen, tijdens de grande finale aankomende zaterdag zal ik dat vast wel weer zijn.”

Maar: wie gaat het Eurovisie Songfestival eigenlijk winnen? “Da’s een goede”, lacht hij. “Ik denk dat het Zwitserland of Frankrijk wordt. Die hebben beiden gevoelige liedjes en visueel hebben ze het goed voor elkaar. We gaan het zien.”

Bron: United/BM
Tekst: Ger de Gram
Foto’s: Nathan Reinds

Bericht delen