Banijay Benelux introduceert Next Generation Board
Jonge collega’s als klankbord: precies dát is het idee achter Banijay’s Next Generation Board. CEO Peter Lubbers is stellig: “We willen een eigentijds bedrijf zijn en dit hoort daarbij.” Hoog tijd om dat eens af te pellen.
Frederique Buining, Junior Creative bij EndemolShine Nederland, ís lid van deze verse Board en legt met veel enthousiasme het idee uit. “Het is een initiatief voor alle Banijay-werknemers tussen de 22 en de 30 jaar die graag hun steentje willen bijdragen aan de bedrijfsstrategie en meedenken over verschillende thema’s die spelen binnen de organisatie. Andersom krijgen we daar van de directie een hoop wijsheid voor terug.”
Naast Frederique zit daadwerkelijk iemand van die directie, namelijk Banijay Benelux-CEO Peter Lubbers. Hij knikt instemmend als ‘zijn’ Board samengevat wordt en kan tegelijkertijd een korte gniffel – als het om ‘een hoop wijsheid’ gaat – niet onderdrukken. “Dat is natuurlijk een mooi compliment, maar ik wil het ook enigszins relativeren. Want ik merk dat er veel wederzijdse wijsheid is. Wij leren enorm van de 5 nieuwe Boardleden en dat is ook precies de bedoeling. We willen een ‘toekomst-proof’ bedrijf zijn.”
Want dat zijn jullie nog onvoldoende?
Peter: “Wat je nu vaak ziet, is dat de stem van de senioren luid doorklinkt in een organisatie. Maar het is ontiegelijk belangrijk dat er veel verfrissende, innovatieve en realistische andere inzichten bij komen – mede uit die Board dus. Dat houdt ons als directie scherp en fris. Het is alleen maar goed als de werkelijkheid van jonge mensen naar ons gereflecteerd wordt. Dat is nu minder dan je zou hopen. En wij proberen, onder meer hiermee, juist een cultuur te bewerkstelligen waar dat juist heel erg gebeurt. Waar de drempel laag is.”
Frederique, in hoeverre heb jij al tegenspraak geboden?
“Er is zeker dialoog over specifieke thema’s. En er zijn ook genoeg thema’s waar de jongere generatie misschien wat anders tegenaan kijkt. Zo hadden we vorige week een gesprek over arbeidsvoorwaarden binnen de organisatie.”
Hoe ging dat?
Peter: “De generatie van nu wil wat meer flexibiliteit, bijvoorbeeld met andere secundaire voorwaarden. Ze horen we weleens de wens dat iemand een maandje vanuit het buitenland zou willen werken. Nou, daar kunnen we het serieus over hebben. Wij zijn hier heel erg van het resultaatgericht werken. En hoe je daartoe komt, dat bepaal je in overleg met je collega’s. Ik denk dat het zwaartepunt echt in het gesprek zit. Dus de wederzijdse kijk op zo’n thema en wat daarin het midden is.”
Mentor
De Next Generation Board is sinds oktober vorig jaar van start gegaan. Eens per maand schuiven alle 5 de Boardleden aan bij de directievergadering. “De status van de Board is een adviserende”, licht Peter toe. “En dat zijn geen lege woorden. Dat nemen we zeer serieus. Want je kunt een paar keer advies in de wind slaan, maar daar wordt het allemaal niet effectiever van.”
Hoe zou jij Banijay als organisatie omschrijven, Frederique?
“Als platte organisatie. In de zin van: we kunnen hier altijd binnenlopen bij Peter als we ergens mee zitten of iets op te merken hebben. Alleen met deze Board kom je écht in gesprek. Dit gaat wat dieper dan alleen een opmerking over wat je opgevallen is.”
Wat is je aan de eerste sessies opgevallen?
“De eerste was vooral heel persoonlijk. Dat was bewust, want we wilden elkaar goed leren kennen. Als Boardleden komen we uit alle hoeken van het bedrijf. We kenden elkaar van gezicht, maar nog niet veel verder dan dat. Naast die kennismaking heeft het me verder ook al enorm geïnspireerd. Het opent echt gesprekken.”
Wat hoop je er persoonlijk vooral uit te halen?
“Ik ben momenteel Junior Creative bij EndemolShine Nederland en vanuit die functie richt ik me nauwelijks op financiële aspecten binnen de organisatie. Op dat gebied hoop ik een verdiepingsslag te maken. Ieder lid van de Board heeft vanuit de directie een mentor aangewezen gekregen. Voor mij is dat CFO Colin Delahay. Hij moet me daarin ook verder helpen. Het is voor mij als creatief heel goed als ik ook dat soort dynamieken leer begrijpen. Niet alleen voor nu, maar ook voor later. Stel dat ik ooit een eigen bedrijf zou willen beginnen – wat ik niet uitsluit – dan is dit allemaal heel waardevolle informatie.”
Snelkookpan
Voordat Frederique daadwerkelijk lid van de verse Board werd, moest ze solliciteren. Dat deed ze samen met heel veel andere Banijay-collega’s. Peter: “We hebben uiteindelijk geselecteerd op mensen met een enorm talent en gedrevenheid. We willen Boardleden die er echt bovenop durven te zitten, ambitieus zijn en kritisch meedenken. Ik wil mensen die gewoon durven te zeggen wat ze vinden. Ook als ze dus bij de directieleden aan tafel zitten. Juist dan eigenlijk. Durf die vinger maar op de zere plek te leggen.”
Frederique, hoe kijk jij terug op dat selectieproces?
“Ik heb mijn motivatie door middel van een video gestuurd. We zijn een contentproducent, dus ik vond dat goed passen. Mijn motivatie kwam daarin naar voren, maar ik wilde er ook wat humor instoppen.” Lachend: “Banijay is een internationaal georiënteerd bedrijf, dus wat woordjes Engels, Spaans en Frans konden niet ontbreken.”
De Board is specifiek voor werknemers tussen de 22 en 30 jaar. Vanwaar die leeftijdsgrens?
Peter: “Nou, je moet ergens een grens stellen en ik vind dat dit wel de jongste groep in onze organisatie kadert. We hebben hier intern over gesproken, een soort steekproef gedaan en dit voelde voor ons het meest logisch. Er waren ook dertigplussers die zich wilden aanmelden en vroegen of dat nog mocht. En dat mag natuurlijk. Ik denk zelfs dat je mensen van 60 hebt, die zich een soort van Next Gen kunnen voelen.”
En waarom mag je als lid maar één jaar in de Board zitten?
Peter: “Dat is nu het idee ja, maar niet in beton gegoten. We hebben vooralsnog voor één jaar gekozen, zodat we ook meer mensen de kans kunnen geven. Daarnaast is Banijay een zogeheten projectorganisatie, mensen komen en gaan.”
Aan de andere kant: als je een toekomst bij Banijay voor je ziet en net lekker wegwijs bent in de Board dan is het balen als je na een jaar alweer plaats moet maken.
Peter: “Je kunt ook denken van: iemand heeft een jaar in die Board gezeten, heeft er heel veel kennis opgebouwd en neemt dat weer mee naar zijn eigen label of afdeling. Diegene kan weer anderen stimuleren om die positie te pakken en zich te ontwikkelen. We willen in meer talenten investeren. Het is een snelkookpan waar ze in komen.”
Hoe kijk jij hier tegenaan, Frederique?
“Ik vind het een mooie periode. Het zorgt in zekere zin ook voor een deadline. We hebben een aantal thema’s waar we een verschil in willen maken en we weten nu voor wanneer we dat moeten doen.”
Vinkjes
Banijays’ Board is in veel opzichten nog een pilot, veel zaken (lees: leeftijd, doorlooptijd) kunnen nog van vorm veranderen. Maar dat het vehikel voor de ‘eeuwigheid’ is, is wat Peter betreft een zekerheid. “Het is ook een beetje ingegeven door wat er allemaal in onze industrie is gebeurd de laatste jaren. Er is natuurlijk heel veel problematiek naar boven gekomen. Daarnaast zitten veel mensen al heel lang op posities, er is weinig doorstroom. Een aantal beslissingen wordt daarmee genomen door de mensen die dat al heel lang doen. Dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar het heeft ons wel doen nadenken.”
Waarom denk jij dat dit initiatief gaat slagen?
Peter: “Omdat ik vanuit mijn tenen geloof dat het ten goede komt aan de bedrijfsvoering en de duurzaamheid van deze organisatie. Ik ben geen Einstein, maar op basis van onderzoeken kun je zien dat bedrijven die transparant zijn en werknemers uit alle lagen verantwoordelijkheid geven duurzaam zijn. Als je werknemers het naar hun zin hebben én hun talent kwijt kunnen, dan doe je het goed.”
Frederique, herken jij je hierin?
“Zeker. Daarnaast merken wij als Boardleden dat de directie het ontzettend serieus neemt. Als zij dat niet zouden zijn, dan zouden wij er ook minder enthousiast ingaan.” Peter: “Ik ken organisaties die zoiets voor de bühne doen. Zo van ‘dan hebben we dat vinkje maar weer te pakken’. Ik heb een hekel aan vinkjes. Het moet intrinsiek gedreven zijn, anders werkt het niet.”
Bron: BM/Oane Born