Achter de schermen bij… Lang verhaal kort
maandag 13 maart 2023

Achter de schermen bij… Lang verhaal kort

Minder baby’s, meer oudjes: hoe komt dat? Of: Zeg maar ‘aju’ tegen de jubelton. Verzin een actueel nieuwsthema en de makers van Lang verhaal kort (afgekort LVK) hebben er een podcastaflevering over gemaakt.

Chrisje Sterk, eindredacteur bij NOS op 3, is één van de zogeheten founding mothers van de 3FM-nieuwspodcast. Samen met twee collega’s zette ze het format ruim tweeënhalf jaar geleden in de steigers en kwam op 1 maart 2021 de eerste aflevering online; over de verkiezingen en de invloed van een peiling. Inmiddels zijn we ruim vijfhonderd episodes verder en werken op dagbasis twee redacteuren aan een nieuwe Lang verhaal kort.

LVKElke dag dus een nieuwe aflevering, altijd rond vijven online in jouw favoriete podcastapp. Chrisje: “Zie Lang verhaal kort als een soort bijsluiter van het nieuws. Onze doelgroep, jonge mensen, wil graag op de hoogte blijven van het nieuws en mee kunnen praten bij het koffieapparaat, maar heeft niet altijd zin en tijd om allerlei verdiepende krantenartikelen te lezen. Met een LVK-aflevering zijn ze in vijf minuten helemaal bij.”

Grote vraag: hoe komt een aflevering tot stand?

08.30 uur
Chrisje: “Iedereen druppelt binnen. Vaak heb je daarvoor al iets van nieuws gelezen of beluisterd. Je hebt dan een half uur om je pitch voor een onderwerp voor te bereiden. Denk daarbij aan vragen als: wat is het thema van vandaag en welke vragen leven daarbij? Wat is een interessante invalshoek voor de aflevering? Die aantekeningen zet je dan in Slack.”

09.00 uur
“De redactievergadering begint. Hierin bespreken we alle ideeën. Uiteindelijk komt daar de keuze voor die dag uit, dus welk onderwerp we uit gaan werken tot Lang verhaal kort-aflevering.”

09.30 uur
“Twee redacteuren gaan aan de slag. De één werkt meer aan het script en het uiteindelijke eindproduct, de ander is meer ondersteunend en kijkt ook alvast verder de week in en naar interessante actualiteiten. Samen werk je eerst nog aan het opzetten van een structuur. Je bedenkt dan de hoofdvraag en daaronder drie subvragen, die overeenkomen met de drie hoofdstukken. Die drie hoofdstukken dwingen je goed na te denken. Er valt over één onderwerp vaak zoveel te vertellen, maar in een Lang verhaal kort heb je maar vijf minuten de tijd.”

10.30 uur
“De structuur is nu af en bespreek je samen met de eindredacteur. Daarvoor is al een klein rondje research gedaan. Je weet al grofweg wat online staat en welke audiofragmenten wellicht bruikbaar zijn. Maar je hebt ook nagedacht over mogelijke sprekers. Soms gebruiken we daarvoor iemand in ‘eigen huis’, denk aan een politiek verslaggever of een correspondent van de NOS. Soms zoek je een heel specifieke specialist over een onderwerp en kijk je meer extern.”

12.00 uur
“Wie de spreker in de aflevering ook wordt, vanaf twaalf uur proberen we hiervoor de opnamen in te plannen. Tot ongeveer twee uur heb je dan tijd om interviews af te werken. En ondertussen blijf je aan het script werken. Dat script is eigenlijk een volledige aflevering, maar dan in tekst. Dus ook alle quotes en eventuele sound bites staan hierin uitgeschreven.”

14.00 uur
“In het ideale geval neem je rond twee uur het script met een eindredacteur door. Ons systeem houdt bij hoe lang de uiteindelijke opname, inclusief voice overs, ongeveer wordt. In dit uur schaaf je dan samen nog iets aan bepaalde tekstjes, bijvoorbeeld door ze iets actiever te maken.”

15.00 uur
“Het is tijd om de aflevering in te spreken. Veel van onze redacteuren, wij noemen ze makers, doen dat zelf. Vervolgens is er ruimte om te monteren. Dat gebeurt meestal rond half vier. De tweede redacteur buigt zich nu over een prikkelende titel. Het kernwoord staat hierbij eigenlijk altijd vrij vooraan zodat je tijdens het scrollen in de app het onderwerp in elk geval snel leest en hopelijk getriggerd wordt ‘m aan te klikken.”

17.00 uur
“De aflevering komt online en is voor iedereen te beluisteren.”

Lang verhaal kort is gericht op de doelgroep 18-25 jaar. Het aantal luisteraars per aflevering is 17.000 – 20.000. Meest beluisterd is aflevering 443 (Crypto is gecrasht en dit is waarom) met 20.773 plays. Alle afleveringen zijn hier te beluisteren.

Bron: BMY/Oane Born
Foto: De andere twee bedenkers Marco Geijtenbeek en Jasper Stads

Bericht delen