TV-reclamemarkt 8,1% gekrompen
donderdag 4 september 2025

TV-reclamemarkt 8,1% gekrompen

De TV-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op € 390 miljoen, verdeeld over spot- en non-spotcampagnes. Het daalde hiermee met 8,1% ten opzichte van de eerste helft van 2024. De verwachting is dat de TV-reclamemarkt over heel 2025 tussen de 2% en 4% zal krimpen. De reclamemarkt voor online video en streaming platforms groeit opnieuw fors en neemt 10% van de totale spotbestedingen voor haar rekening.

De (kijk)tijd die we besteden aan het live en uitgesteld kijken naar programma’s en reclames kwam in de eerste helft van dit jaar uit op 120 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2025 van Screenforce dat op 4 september is gepubliceerd.

In de eerste helft van 2025 kwam de spotreclamemarkt uit op € 352 miljoen, een daling van 5,9% ten opzichte van vorig jaar. Het tweede kwartaal liet een sterkere terugval zien, mede doordat er geen grote sportevenementen zoals het EK Voetbal waren. Ook daling van de lineaire kijktijd in de afgelopen jaren, de instabiele geopolitieke situatie met de oorlogen in Oekraïne en Gaza en nieuwe handelsspanningen, zorgde in het eerste halfjaar voor terughoudendheid bij adverteerders en vooral onder multinationals.

De snelle opkomst en groei van de streaming platforms met hun reclame abonnementen (zogenaamde ad tiers) zorgen voor groei in de reclamebestedingen op deze platforms en nemen de eerste helft van het jaar 10% van de spotbestedingen voor hun rekening. Deze groei kan echter de daling van de bestedingen op de lineaire kanalen nog niet compenseren.

In de eerste helft van 2025 daalden de non-spotbestedingen met 24,2% naar € 39 miljoen. De terugval volgt op het verbod op reclame voor online kansspelen per juli 2024, waardoor vooral billboarding sterk afnam. Het bestedingsniveau ligt nu weer op dat van begin 2021, vòòr de opening van de markt voor online kansspelen.

Het complete rapport is hier te lezen.

Bron: Screenforce/BM

Bericht delen