Stappen zetten
Ik ga even valsspelen. Ik ga niet één, maar twee dagen terug in m’n week. Dinsdagavond kwam de NOS op bezoek in Rotterdam voor NOS Bij Jou, een publieksavond waarbij de NOS openheid bood op het gebied van hun werkwijze, visie en keuzes.
De avond verliep wervelend, een live verbinding met de studio in Hilversum en eentje met Tel Aviv, zes verslaggevers deden hun praatje. En vooral de interactie met de zaal zorgde voor het nodige vuur.
Ik ging echter wel met een kleine kater naar huis, en niet door de drank. Mijn lamme vragende arm in de lucht werd helaas meermaals overgeslagen. Ik wilde de verslaggevers vragen naar hun schermtijd en of zij de telefoon ook weleens konden wegleggen. Mijn tweede vraag was een praktische. Eentje over het gebouw. Waarom dat zo lelijk is.
Maar de grootste inspiratie die ik uit de avond haalde, kwam in de vorm van twee woorden: stappen zetten. Kijkend naar de NOS werd de professionaliteit en kwaliteit op landelijk niveau zichtbaar, zo vlak voor je ogen. Niet alleen op persoonlijk vlak is dit weleens een vraagstuk dat door mijn hoofd spookt, maar ook met onze social redactie is stappen zetten een van onze belangrijkste punten.
Experimenteren, durven en doen. Woensdag was een dag waar ik samen met collega Sanne weer stappen durfde en mocht zetten. Ons pasgeboren YouTube-kanaal voeden. Waar we op Instagram al jaren groeien en grote stappen hebben gezet, worden die grote stappen op ons YouTube-kanaal pas sinds kort gezet. En het is zo verschrikkelijk leuk om dat samen met je collega’s te mogen doen.
Een grotere camera in plaats van een telefoon, langere interviews en meer tijd voor diepte. Er zitten hele mooie dingen aan te komen. En nu? Nu genieten van de vrije dag. Even een stapje terug. Fijne Hemelvaartsdag!
Rob van Groeningen
Social verslaggever en presentator bij Rijnmond