Marije Andela
Marije Andela
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Puzzelen met triple hits

donderdag 18 juni 2020
Marije Andela
Hoofd Online NPO

Eerder schreef ik al eens over Wie is de Mol, een 360-graden format in optima forma. De kijkcijfers van die live-uitzendingen gaan door het dak, en ook de afleveringen worden opgeteld miljoenen keren terug gekeken. Daaromheen speelt zich nog een hele online wereld af, waarin die kijkervaring wordt verrijkt met dagboek-artikelen, sneak-previews en podcasts.

De app voegt daar een fantastisch voorbeeld van interactiviteit aan toe, waarmee je in een poule met vrienden punten kunt inzetten op ‘jouw’ mol. Wie is de Mol is dus een voorbeeld van een titel die én lineair (TV/radio) én on demand (terug kijken) én online (site, app, social) een hit is, wij noemen dat een ‘triple hit’.

Andere voorbeelden zijn De Slimste Mens, met eveneens miljoenen kijkers, zowel lineair als on demand, én een app waarmee je het hele jaar door de quiz kunt spelen met je vrienden. Of Dreamschool, één van de meest (terug) gekeken programma’s van NPO 3, waarbij na afloop van iedere uitzending online nagepraat kan worden met de leerlingen en waar allerlei extra’s zijn te vinden, zoals portret-video’s, reacties van deelnemers en gehermonteerde lessen van de BN-ers.

Het kenmerk van de online aanbodkanalen van de publieke omroep is dan ook het bieden van verdieping op en het verleiden tot interactie rondom programma’s. Waarbij we vooral inzetten op jongere doelgroepen (2 t/m 34 jaar) en kleinere schermen. Het is de plek waar we ons verbinden met onze gebruikers, waar we experimenteren met innovaties en nieuwe vormen van publieksparticipatie, en waar nieuw talent een kans krijgt.

Tezamen bereiken we met al die programmasites, apps, zenderportals en omroepportals méér dan 2 miljoen Nederlanders per week. Het is enorm krachtig om alle content van een titel op die drie verschillende typen platforms uit te nutten. Waarbij we enerzijds zoeken naar de ultieme triple hit-uitwerking, anderzijds ervoor moeten zorgen dat dit ook voldoende door ons publiek gevonden wordt. Want versnippering van het aanbod kán onze herkenbare positie verzwakken.

Door een sterke set aan vindplekken en betere onderlinge doorverwijzingen verbeteren we het online succes van de publieke omroep. Net zoals we dat op radio en televisie ook al decennia doen. Het is wel een ingewikkelde programmatische puzzel, maar één waar ik me iedere dag graag in vastbijt. Het is weer eens wat anders dan een corona-puzzel op de eettafel thuis.

Marije Andela
Hoofd Online NPO