Marije Andela
Marije Andela
ΜaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
Vorige Volgende

Buiten trek krijgen, binnen eten

dinsdag 16 juni 2020
Marije Andela
Hoofd Online NPO

Eind mei ontkurkten NPO en VPRO virtueel een fles bubbels toen Sekszusjes TV de Best Social Award won voor Beste YouTube-serie. We proostten trots op dit uitstekende voorbeeld van hoe we als publieke omroep een jonge doelgroep weten aan te spreken met maatschappelijk verantwoorde (maar bovenal leuke!) content.

In de column van gisteren noemde ik al een aantal online successen van de publieke omroep. Het online portfolio van de NPO bestaat niet alleen uit veel verschillende en vaak bezochte websites en apps. Een veel voorkomend misverstand is dat we niets doen op YouTube, maar ook dáár zijn we volop aanwezig.

Bekende kanalen zijn die van Zondag met Lubach, #BOOS, PowNed, Jeugdjournaal, NPO FunX en 101Barz. En zo kan ik wel even doorgaan. En dus ook het kanaal van NPO 3, waarbij webseries van alle omroepen voor de doelgroep 15 t/m 25 jaar zoals Sekszusjes TV worden gebundeld, is één van de meest succesvolle van Nederland. Maar ook de andere publieke kanalen winnen jaar na jaar vele vak- en publieksprijzen.

Stuk voor stuk kanalen die opgeteld vele miljoenen Nederlanders bereiken, en dan vooral jongeren, en waarvan er iedere week wel een video trending is. Ook dat is allemaal publieke omroep, alleen weet ons publiek dat niet allemaal even goed als zodanig te herkennen. Dat proberen we zoveel mogelijk met duidelijke merkvoering op te lossen.

Eén van mijn persoonlijke doelen is dus het misverstand uit de wereld helpen dat we als publieke omroep niet zijn waar ons publiek is. Tegelijkertijd zijn er ook mensen die zeggen: waarom zet de publieke omroep dan niet álles op YouTube? Dat doen we niet, omdat we uitgaan van de kracht van onze eigen kanalen. Op deze plekken kunnen we onze rol als onafhankelijke en betrouwbare publieke omroep waarborgen, waarbinnen we onze eigen (journalistieke) keuzes kunnen maken en onze eigen aanbevelingen kunnen doen, in plaats van verstrikt te raken in een ongrijpbaar commercieel algoritme-web van de grote tech-reuzen.

Met kwalitatief hoogstaande webformats, dramaseries en spraakmakende fragmenten uit de televisie-uitzendingen wordt duurzaam bereik opgebouwd op YouTube, met als doel de kijker te verleiden dat én méér te bekijken in het eigen NPO-domein, zoals NPO Start, npofunx.nl of een lineair net. Eigenlijk niet anders dan hoe andere broadcasters dit doen: buiten trek krijgen, binnen eten.

YouTube is, net als andere grote platforms zoals Facebook en Instagram, daarmee een onderdeel van onze totale online strategie. Waarbij we vinden dat het succes optimaal is als die YouTube-hits ook op de ándere plekken scoren, de zogenaamde ‘triple hits’. Maar daarover donderdag meer!

Marije Andela
Hoofd Online NPO