Article header image
Article header image

Een sprong in het diepe

Jarenlang werkte ik als leidinggevende binnen zowel publieke als commerciële media, en nu bied ik die ervaring aan in (af)wisselende omgevingen die behoefte hebben aan strategie, helder leiderschap en frisse ideeën. Of het nu gaat om management- of directieniveau, om board advies of contentontwikkeling, het doel blijft hetzelfde: samen nieuwe richtingen inslaan die impact maken.

Springen is ook eng. Geen idee immers wat er op je pad gaat komen. Inmiddels, een week na de daadwerkelijke overstap, kan ik zeggen dat die ook heel inspirerend ís. Waarom? De kracht van mijn netwerk, de eerste verkennende gesprekken rond samenwerkingen zijn energiegevend. Bijzonder om te merken hoe relaties die gedurende jaren zijn opgebouwd nu een nieuwe dimensie krijgen. Mooie, persoonlijke reacties raken mij.

Het is uitdagend om na te denken over hoe we een solide zakelijk en financieel raamwerk voor deze samenwerkingen kunnen opzetten. Vragen over rechten, advies en inzet van een netwerk, hoe valideer je die? En misschien nog wel belangrijker: wat gun je elkáar? Afgelopen week telden de dagen binnen Frankly Ellen minder uren dan to do’s. Zakelijke gesprekken voeren, adviseren op formatontwikkeling, bezoek aan een futuristische opnamestudio, het Hilversumse IMTC-diner -met mediaprofessionals die onze industrie innoveren, aanjagen, leiden- en het weer in de pen klimmen voor een stevig interview. Dit alles wakkert precies dát in mij aan waarop ik met deze stap hoopte.

Elke stap in dit proces blijkt nieuwe kansen en inzichten met zich mee te brengen. Op dus naar een week vol verrassingen en bijzondere ontmoetingen. Morgen de terugblik op een wel heel bijzondere met een collega die vorige week nog twee uur met de paus sprak. Blijkbaar is dit ook wat springen met zich meebrengt én vraagt: jezelf deels opnieuw uitvinden en gaan…!

Ellen Danhof
Content consultant & board advisor Frankly Ellen

Bericht delen
Article header image
Article header image

Logging off early

Maar in combinatie met een jong gezin van drie kinderen en een vrouw die een bijzondere politieke carrière heeft, is dat niet altijd even eenvoudig. Een ziek kind of, in ons geval, een zieke oppas kan flink roet in het eten gooien bij de militaire planning die ons huishouden vereist.

Hierbij een klein woord van herkenning voor alle (jonge) ouders die gebeld worden door de crèche omdat hun kind ziek is, en ’s avonds nog de traktatie van hun kind staan voor te bereiden en zich haasten voor het 10-minuten gesprek. You’re doing great.

Dus vandaag geen gehaast en belletjes tussendoor met de baby in de draagzak of met de kleuters aan tafel, maar wat echte tijd met elkaar doorbrengen. Even wegkijken van de schermen en opkijken naar elkaar. Vandaar dat ik er vandaag eerder mee stop, zodat we weer opgeladen en met nieuwe energie verder kunnen gaan.

Dank voor het lezen van mijn columns deze week en een goed weekend gewenst.

Naique Tanate
Head of Banijay NXT 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Al 35 jaar volgen we het leven in Meerdijk

Het bijzondere is dat verschillende generaties nog steeds met deze soapserie opgroeien. Vier dagen per week kijken nog altijd een miljoen Nederlanders naar het wel en wee van de mensen in Meerdijk. Cijfers van Bindinc. laten zien dat GTST ook op Videoland nog steeds een van de populairste series is, zeker als je kijkt naar de viewing share. Daarnaast is er een enorm sterke fanbase die zich op TikTok, Instagram en Facebook bezighoudt met de wereld van GTST naast de uitzendingen. Hun betrokkenheid en de populariteit onder een steeds jongere doelgroep blijven me als merkbouwer positief verrassen.

Vanuit de transitie die Banijay maakt van contentproducent naar mediahuis, is GTST ook een belangrijk superbrand. Zo’n sterke en betrokken fanbase biedt enorm veel mogelijkheden om de wereld van GTST op allerlei manieren tot leven te laten komen. Zowel op televisie, op streamingplatforms, op sociale kanalen als in het echte leven gaan we nog veel zien van dit fantastische merk dat op 1 oktober 2025 inmiddels 7.134 afleveringen telt.

Naique Tanate
Head of Banijay NXT 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

When one teaches, two learn

Zo zijn we onderdeel van OASIS, een groep van mbo-vakscholen en game-, media- en contentproducenten die zich richt op het opleiden van Nederlandse specialisten in immersive technology. Daarnaast werken we samen met de Breda University of Applied Sciences (BUas) om innovatie in onze industrie te stimuleren.

Als onderdeel van deze leuke en tot nu toe verrassende samenwerking hebben we verschillende studenten van de Master Media Innovation uitgedaagd om innovatieve concepten te bedenken voor een paar van onze superbrands. De vraag: is het mogelijk om gebruik te maken van immersive media om een nieuw en jong publiek te bereiken en te betrekken bij de bestaande superbrands van Banijay? Het antwoord is: ja!

In het voorjaar en de zomer hebben we de eerste inspirerende presentaties gezien, waarbij ook toffe MVP’s werden gepresenteerd. Zo werd het Big Brother-huis in Roblox nagebouwd, creëerden ze een first-person VR-game voor Hunted, en bezochten we de digitale versie van de MasterChef-keuken en ervaarden we hoe je een uitstekende burger kunt bereiden in virtual reality.

Los van het feit dat het, hopelijk, voor de studenten leerzaam is om in opdracht van het bedrijfsleven aan een echte briefing te werken, was het voor ons en onze producenten meer dan inspirerend en leerzaam. En het gaat verder: een van de ontwikkelde projecten is geselecteerd om verder te ontwikkelen en te lanceren. 

Een bijzondere samenwerking waarbij wij onze kennis delen en bijdragen aan de toekomst van onze industrie, terwijl we tegelijkertijd toegang krijgen tot unieke skills die de toekomst van onze industrie zullen beïnvloeden.

Naique Tanate
Head of Banijay NXT 

 

 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Als alles lukt, doe je je werk niet goed

Lea Fels is bijvoorbeeld producent en partner bij de internationale documentaireproducent Scenery. Maar ook Perre van den Brink en Sam van Raalte, die nu samen de succesvolle podcast Grof Geld (ga die luisteren!) maken voor Podimo. Tot slot Nadine Ridder, die een belangrijke stem is in de cruciale DEI-transitie die onze industrie en samenleving doormaken.

Een van de vele lessen die ik heb meegenomen van het werken met al die talentvolle mensen — en die ik nu probeer mee te nemen als verantwoordelijke van Banijay NXT — is dat fouten maken noodzakelijk is in het werk dat we doen. Fouten maken en falen horen bij innoveren en experimenteren. Dat vereist een bepaalde mindset, maar zeker ook een gevoel van veiligheid.

Bij Banijay Benelux hebben we nu al twee jaar op rij het Great Place To Work-certificaat gekregen, waar we natuurlijk ontzettend trots op zijn. Hoe ik graag zou willen dat dit zich uit, is dat ik mijn team het gevoel wil geven dat ze fouten mogen maken. Zeker binnen de gezamenlijke missie die wij hebben om Banijay Benelux te transformeren naar een mediahuis, is fouten maken evident.

We willen innoveren, vernieuwen en impact maken in een bedrijf met meer dan 700 werknemers in de Benelux. Als alles wat we zouden doen lukt, zouden we ons werk niet goed doen. Of het me lukt om dat gevoel bij mijn team te creëren, zou je aan hen moeten vragen, maar dat ik er elke dag hard keihard aan werk om dat gevoel en die vrijheid te creëren, is absoluut waar.

Naique Tanate
Head of Banijay NXT 

Bericht delen
Article header image
Article header image

What’s NXT? – De eerste stap naar het mediahuis van de toekomst

En ik heb de eer dit te mogen leiden, samen met een team dat barst van talent (I see you JR, Gino & Rutger), in samenwerking met de verschillende contentproducenten die Banijay Benelux rijk is, waaronder SimpelZodiak, EndemolShine Nederland, Southfields, Scenery & NL Film.

De eerste verandering die we doormaken, is dat we onze programma’s meer gaan zien als merken en dat we vanuit die merken een directe relatie met de fan opbouwen. We geloven dat daar voor ons veel te winnen valt.

Goede Tijden, Slechte Tijden, Expeditie Robinson en Big Brother trekken wekelijks miljoenen kijkers, maar achter deze programma’s zit een betrokken community die enorm veel impact heeft. Iets wat mij in mijn eerste maanden enorm heeft verrast.

Een goed voorbeeld is Matt Simons, een onbekende straatmuzikant uit Brooklyn. Zijn nummer ‘With You’ werd gebruikt in een aflevering van GTST en lanceerde zijn muzikale carrière. Simons zei daar zelf over: “De dag dat dat gebeurde, veranderde mijn leven volledig.” Een grappig voorbeeld is dat onze receptie nog weleens wordt gebeld voor een reservering in de Roozenboom.

Fancommunity’s zijn niet zomaar kijkers; ze zijn onze grootste ambassadeurs. Door slim in te spelen op hun wensen en interacties, en door goed te begrijpen hoe zij content consumeren, kunnen we Banijay Benelux transformeren naar een toekomstbestendig mediabedrijf dat meer doet dan alleen fantastische en succesvolle programma’s ontwikkelen en produceren. We bouwen aan een directe relatie met de fan, en daar ligt de sleutel tot succes.

Naique Tanate
Head of Banijay NXT

Bericht delen
Article header image
Article header image

Join the Club

Ruim een jaar na de eerste ideeën, schetsen en later ook geheime gesprekken, staat de programmering zoals het onder de nieuwe eigenaar bedacht is. Met een groep vrienden die een gezamenlijke passie heeft voor muziek en radio. Onder aanvoering van Ekdom in de morgen, Rob Stenders met zijn Bonanza na de lunch en het duo Wout & Frank in de middag. En dat allemaal onder één dak bij een iconisch merk dat net een flinke opfrissing heeft gekregen, zoals ik maandag op deze plek al schreef.

En daar stonden ze dan gisterenavond. Samen met een honderdtal luisteraars die toegang wonnen tot het welkomstfeest. De eerste fysieke samenkomst van de groeiende club die Radio Veronica heet. Waar iedereen welkom is en aan mag haken; we hebben het voor het gemak ook maar uitnodigend in de slogan verwerkt: Join the Club.
Als ik gisteravond zag hoe sterk de band tussen de radiomakers en de luisteraars nu al is, dan kijk ik met veel plezier uit naar hoe alle andere plannen zich ontvouwen met deze club. Zo stond ik deze week ineens een galmende kerk met Gerard, Wout en Frank voor een nieuwe actie. Eentje waarbij luisteraars de mannen heel wat beter gaan leren kennen…
Benieuwd hoe dit verhaal zich ontvouwt? Ik heb er drie woorden voor: Join the Club! 

Jorn Agterberg
Marketingmanager Radio Veronica & Sublime 

PS: Frank van Wout & Frank appte me van de week: ‘Vergeet je niet ergens deze week te benoemen in je blog dat je mij de allerbeste dj van Nederland vindt’. Bij deze Frank 😉 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Ready for take-off?

Wat doe je als radio-dj bij een nieuw radiostation? Kennismaken met je collega’s én natuurlijk met de luisteraars. Nou kent bijna iedereen Gerard Ekdom wel, maar hij kent nog lang niet alle ruim 1,3 miljoen luisteraars van Radio Veronica. Dat is ook vrijwel onmogelijk en dus draaiden we het om: val op bij Gerard en win.
Als kennismakingsactie organiseren we een welkomstfeestje en iedereen die opvalt bij Gerard Ekdom, die is uitgenodigd. Onder de noemer ‘opvallen=meemaken’ wordt de creativiteit van luisteraars geprikkeld en komen de meest originele en opvallende acties voorbij.

Zo maakte luisteraar Terence een speciale witte wijn genaamd ‘Le Gerard’, fietsten Imane en Jeroen op de app Strava de letters G-E-R-A-R-D E-K-D-O-M en schreef Michiel een lied voor Gerard. Allemaal zijn ze er vanavond bij tijdens het ON AIR welkomstfeestje en één van de inzenders maakt bovendien kans op een reis voor 4 personen naar Bonaire (bON-AIR-e, afijn je snap ‘m 😉
In feite is de hele actie user generated content, of in dit geval: listener generated content. En met luistercijfers in de ochtend die 70% hoger liggen dan vóór de start van Gerard Ekdom, kunnen we het gerust een vliegende start te noemen. Op naar grotere hoogten, wij zijn in ieder geval – samen met de luisteraars – ready to fly! 

Jorn Agterberg
Marketingmanager Radio Veronica & Sublime 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Dansen op de golven van de luistercijfers

Sinds de invoering van het nieuwe NMO-luisteronderzoek in 2023 is de rapportage van luistercijfers wekelijks. Voorheen moesten zenders een maand wachten op nieuwe cijfers. Cijfers die dan ook nog eens een gemiddelde waren van de voorbije twee maanden.   

Hoe scoorde die toplijst of die ene originele actie? Je moest vaak lang wachten en zelfs als de cijfers er waren, wist je nooit precies wat het effect van een actie was geweest. Want de resultaten van een actie van een week zaten verstopt in de cijfers van twee maanden.   

Tegenwoordig is dat wel anders. Met de wekelijkse rapportages weet je binnen drie werkdagen na een actie hoe die scoorde. Het geeft inzicht, maar je kunt je er ook te veel door laten (af)leiden, zeker als de cijfers van week tot week nog wel eens variëren.  

Ik vergelijk het altijd met eb en vloed: het ene moment daalt het waterpeil met een paar meter, een paar uur later stijgt het weer. Liever kijk ik naar de zeespiegelstijging over een langere periode om te zien wat de trend is. Net zoals bij de luistercijfers gaat het, zeker bij radio wat slow business is, om de trend op de langere termijn.  

Misschien mag ik in september 2025 op deze plek wel weer een weekje bloggen. Dan zet ik graag de luistercijfers van Radio Veronica, 100% NL, SLAM! en Sublime (alle radiomerken van Mediahuis Radio) hier op een rijtje. Om te zien hoe het luistercijferpeil is na 12 maanden, oftewel 730 keer eb en 730 keer vloed later.

Jorn Agterberg
Marketingmanager Radio Veronica & Sublime 

Bericht delen