Article header image
Article header image

2025: het jaar voor onontdekte makers en verhalen

Voor mij was 2024 het jaar waarin mijn eerste 2 documentaires verschenen en productiebedrijf DocHuis oprichtte. Zo maakte we onder andere de NPO 3-productie Niet Mijn Schuld over oud-studenten die hun studieschuld ontlopen in het buitenland. Een mooie mijlpaal! Mijn goede voornemen? Met mijn bedrijf DocHuis jonge makers de kans bieden om hun documentairedroom te realiseren. 
Dat ik in de media- en entertainmentbranche zou gaan werken, was voor mij overigens al op jonge leeftijd duidelijk. Toen ik een jaar of 12 was, droomde ik er al van om tv-programma’s te maken. Met de poppen van mijn zus maakte ik het ene na het andere programma na. Dat was het begin van televisiemaker Julian en het begin van mijn loopbaan in de media. 
 
In 2013 nam ik namelijk deel aan een talentenjacht waarbij de lokale omroep van het Westland, de Westlandse Omroep Stichting (WOS), op zoek was naar een nieuwe presentator. Ik belandde uiteindelijk bij RITV, een andere lokale omroep in het Westland, waar ik aan de slag ging als verslaggever. In 2015 nam ik, zonder enige ervaring, het heft in eigen hand en bood ik 2 programma’s aan bij de regionale omroep. Helaas lukte het me destijds niet om deze producties te verkopen, maar 10 jaar later is het toch gelukt om samen met makers de eerste documentaires te maken. 
 
Deze documentaires komen er niet vanzelf. Het start voor mij namelijk bij een maker met een goed idee. Voor mij moet een idee voorbijgaan een leuk format of voor de hand liggend thema. Met de documentaires die ik produceer, wil ik voorbijgaan aan de waan van de dag, maar juist bijdragen aan het maatschappelijke debat en zaken onder de aandacht brengen waar weinig mensen van weten. Iets wat ik jarenlang miste in mijn werk als presentator, vlogger en nieuwslezer bij onder andere RTL en later als producent van bedrijfscampagnes bij mijn vorige bedrijf Klop Media. 
 
Ook komend jaar wil ik jonge makers met een goed idee begeleiden om hun droom te realiseren. Voor mij staat 2025 dan ook in het teken van er zijn voor deze makers, onder meer door gastcolleges bij Fontys Journalistiek en de minor CampusDoc van de School voor Journalistiek. Ook maken we zowel regionale als landelijke producties waarvoor makers hun idee kunnen delen via de Open Call. Onontdekte makers moeten hun onontdekte verhalen kunnen vertellen, dat is de missie voor 2025! 
 
Julian Klop 
Documentaireproducent bij Dochuis 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Onderzoek met de poten in de klei

Vapen
Onderwijs verzorgen is natuurlijk de core business bij NHL Stenden, maar er is ook volop ruimte om onderzoek te doen. Het gaat dan niet om academisch onderzoek, maar om projecten waarin docent-onderzoekers, studenten en industrie samenwerken. Vaak start het met een vraag uit de praktijk, zoals toen een groep medisch specialisten het lectoraat Transformational Media vroeg om doelgroeponderzoek te doen ter voorbereiding van een mediacampagne tegen vapen.

Online communities
Het lectoraat Transformational Media houdt zich bezig met de invloed van mediacampagnes op gedragsverandering gericht op een duurzamere samenleving; de opdracht van het lectoraat Organisations and Social Media is om te onderzoeken hoe mensen in online communities met elkaar in dialoog zijn en wat daarvan de gevolgen zijn voor de maatschappij.

Vraag uit de praktijk
Voor studenten bieden de lectoraten een kans om hun onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen aan de hand van praktische vraagstukken; op hun beurt kunnen bedrijven en organisaties een beroep doen op de kennis en onderzoeksvaardigheden die de lectoraten ter beschikking hebben. Door studenten, onderzoekers en werkveld met elkaar te verbinden, zijn onze lectoraten een aanjager van kennisontwikkeling, maar wel met de poten stevig in de Friese klei.

Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden

Dank voor het lezen van deze columns. Mocht je na het lezen meer willen weten over Creative Business van NHL Stenden of wil je mogelijkheden voor samenwerking onderzoeken, neem dan contact op met inge.van.der.hoeven@nhlstenden.com.

Bericht delen
Article header image
Article header image

Student in je eigen mediabedrijf

Niet voor een baas
Sommige tweedejaars Creative Business weten al dat ze later niet voor een baas willen werken. Andere hebben een prachtig ondernemingsplan op de plank liggen en dan is er nog een groep die gewoon eens wil proberen of het ondernemerschap iets voor hen is. Daarom bieden we onze studenten de mogelijkheid om hun eigen mediabedrijf te starten binnen het tweede, derde of afstudeerjaar van de opleiding, inclusief een KvK-inschrijving en de verplichting om te starten met geld verdienen: we hebben het hier over écht ondernemen.

MICA
Mooie bijkomstigheid: door de studenten onder te brengen binnen de Media Innovatie Campus (MICA) kunnen ze gebruik maken van het netwerk van creatieve professionals dat via een samenwerking tussen NHL Stenden (HBO), Firda (MBO) en Mediahuis Noord bij elkaar is gebracht. Doel van het convenant is om innovatie binnen de creatieve industrie te stimuleren en om een voedingsbodem te bieden voor creatief en ondernemend talent.

Samenwerking met MBO
Binnen MICA ontmoeten de start-up-studenten ondernemende MBO’ers, met wie ze best en worst practices uitwisselen en waar samenwerkingen uit ontstaan: de Creative Business-studenten bekommeren zich daarbinnen vaak om de zakelijke en conceptuele kant, terwijl de MBO’ers goed kunnen maken. Deze kruisbestuivingen maken dat we met MICA goud in handen hebben, waar de ondernemersstudenten van Creative Business misschien wel de belangrijkste lessen leren van hun hele studietijd.

Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden

Bericht delen
Article header image
Article header image

Kun je vrienden worden met iemand uit Rusland?

In een video die onderdeel is van een transmediale belevingskamer stellen ze elkaar 45 minuten lang persoonlijke vragen over de oorlog. Ze luisteren geconcentreerd naar elkaars antwoorden, de ander onderbreken doen ze niet. “Kun je vrienden worden met iemand uit Rusland?”, vraagt de jongen. Ze aarzelt. “Met een Russisch iemand in mijn vriendenkring word ik steeds aan alle ellende herinnerd. Maar ik weet dat er ook aardige en verstandige Russen rondlopen.”

Internationalisering
Ongeveer 55 procent van onze Creative Business studenten heeft een andere nationaliteit dan de Nederlandse. En juist over die onderwijsinternationalisering wordt de laatste paar jaar veel negatiefs gezegd. Als het wetsvoorstel Internationalisering in Balans door beide Kamers wordt goedgekeurd, komt het aantal Engelstalige Bachelors en Associate Degrees snel aan banden te liggen.

En er is een ding dat ik zeker weet: zonder internationale studenten zal niets meer hetzelfde zijn. Het Engelstalige geroezemoes bij de koffiebar, het eindeloos gelaagde palet aan talenten, invalshoeken en ervaringen dat de studenten meebrengen en de originele formats, producties en verdienmodellen die daaruit voortkomen. Uiteindelijk beïnvloedt het afscheid van internationale studenten ook het voortbestaan van de opleiding en de instroom van internationaal talent naar het werkveld.

Empathie
Het gesprek over de Russische invasie loopt ten einde. De witte tafel is gedurende het gesprek tot normale proporties gekrompen en ook de spanning is van de gezichten van de studenten verdwenen. De Oekraïense vertelt over haar favoriete Russische nummers, die ze grijs draaide toen ze een puber was. Een glimlach en gesloten ogen verraden dat ze aan gelukkige tijden terugdenkt. “Dit gesprek”, blikt de Oekraïense terug, “maakt me milder naar het perspectief van de ander, ook al zag ik er tegenop om contact met je te maken.” “Het gaat om empathie”, zegt de Rus. “En daarbij helpt het gesprek.”

Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden

Bericht delen
Article header image
Article header image

Studenten runnen streamingdienst

Want hoe kunnen Creative Business studenten zich nu beter voorbereiden op de snel veranderende broadcastindustrie dan door hun eigen streamingdienst te runnen? Met die gedachte in ons achterhoofd lanceerden we in 2019 het contentplatform Matters, geïnspireerd door de groei van streamingdiensten als Netxlix, HBO en Videoland.

Prototypes
Studenten beheren de streamingdienst en publiceren er hun zelfbedachte en gedraaide producties: korte series, films, documentaires en podcasts. Het platform vormt de ideale proeftuin om prototypes uit te testen, zoals Creative Business studenten die ontwikkelen volgens de design thinking cyclus: kort gezegd testen ze prototypes in een vroeg stadium uit in de praktijk.

En zoals dat gaat met prototypes: pas als je het uitprobeert, ontdek je of je format een schot in de roos is of dat het beter meteen de prullenbak in kan. Even slikken, terug naar de tekentafel met je team of toch de behoeften van de mediagebruiker nog eens onder de loep nemen.

Live talkshows
En dan voor een volgende iteratie snel weer naar het media-editing lab of naar onze professionele studio’s, die in 2023 volledig zijn vernieuwd en waar studenten een week geleden nog talkshows voor de Creative Business minor Live Television opnamen, die, je raadt het al, live werden uitgezonden via Matters.

En precies daar staan we bij Creative Business voor: met behulp van de beste faciliteiten en onder begeleiding van een gepassioneerd en kundig team krijgt creativiteit vrij spel en gaan studenten volop prototypes ontwikkelen. Matters viert het experiment, de basis-mindset van de mediaprofessional van morgen .

Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden

Bericht delen
Article header image
Article header image

Mediamanager van de toekomst

Sell the story
Onze studenten, grofweg 1100 17- tot 25-jarigen afkomstig uit Nederland, Europa en ver daarbuiten, delen een enorme passie voor media. Ze komen naar Leeuwarden om bij de media business-opleiding Creative Business hun creativiteit in te leren zetten om mediaformats te bedenken en te produceren. Tegelijkertijd ontwikkelen ze hun zakelijk instinct en vaardigheden om die concepten te vermarkten. They sell the story, uiteraard gestut door een stevig ethisch-moreel kompas. Waarde toevoegen gaat immers niet alleen over geld verdienen.

Mediapartners
Om ervoor te zorgen dat de mediamanagers van de toekomst goed beslagen ten ijs komen, vinden wij samenwerking met de creatieve industrie cruciaal. In iedere onderwijsmodule voeren de studenten opdrachten uit voor een mediapartner, zoals nu onder andere voor ITV Studios Netherlands, Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio. Een win-win situatie: de studenten krijgen een kijkje in de keuken en zien hun beste ideeën echt toegepast worden door een mediabedrijf; de partners hebben een gratis R&D-afdeling tot hun beschikking en ze krijgen zicht op Gen Z, een doelgroep die ze vaak nog niet goed kennen.

Gen Z
Gen Z’ers, onze studenten dus, zijn grootverbruikers van media, maar traditionele media als lineaire televisie, kranten en tijdschriften laten ze links liggen. Als ze al actief naar het nieuws op zoek gaan, is het waarschijnlijk via een nieuwsupdate van maximaal 60 seconden op TikTok. Hoe blijven makers relevant voor deze doelgroep en wat voor verdienmodellen sluiten daarbij aan? Onze Creative Business studenten kennen het mediagebruik van Generatie Z als geen ander en vormen de sleutel tot het antwoord.

Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden

Bericht delen
Article header image
Article header image

Doelen stellen is een must

Begin 2024 deden wij de overname van Het Licht in Amsterdam, al 30 jaar een begrip in het leveren van lichtfaciliteiten aan de film-, drama- en commercialwereld. Met bevlogen en zeer ervaren mensen in dienst, die alle ins en outs van de branche kennen. Alweer 5 jaar geleden begonnen Het Licht en Lichtmacht de eerste onderhandelingen over een eventuele fusie. Mede door corona belandden deze onderhandelingen in de ijskast.
Medio 2023 was de twijfel over de toekomst van Het Licht weliswaar nog niet helemaal verdwenen, maar uiteindelijk besloten we toch tot een deal te komen. Lichtmacht werd per 1 januari 2024 eigenaar van Het Licht. Voorafgaand aan de overname onderhielden we nauwe banden door onder andere het uitwisselen van personeel, gezamenlijk overleg en het bij elkaar inhuren van materialen.  

Mede na goed cijferonderzoek hadden we het idee dat we dicht op de bal zaten en alle ins en outs van het bedrijf wel kenden en dus geen verrassingen zouden tegenkomen. Met één element hadden wij echter geen rekening gehouden: in die periode van 5 jaar met enige twijfel over een eventuele verkoop, waren geen verdere plannen of doelen bedacht en gesteld.
Men was onbewust de afgelopen jaren bezig geweest het bedrijf van links naar rechts te schuiven, maar niet vooruit. He bedrijf zat grotendeels ‘op slot’ en opereerde van dag tot dag. Aan bijvoorbeeld de investeringen lag het niet, maar ook hier bleken die op de langere termijn de vooruitgang niet echt verder te helpen. Wat wij uit deze situatie hebben geleerd, is dat cijfers niet alles zeggen en dat we toch echt elke 3-5 jaar een (hernieuwd) plan moeten opstellen om stilstand te voorkomen en ambitie aan te moedigen.
Zonder duidelijke doelen loop je op den duur als organisatie achter je ‘eigen staart’ aan. Op naar een gezond 2025 vol plannen en doelen!

Loet Bol
Managing Director Lichtmacht 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Groen produceren: ‘Waarom zou ik?’

Voorafgaand aan het uitbrengen van het blad deze week, zou in Beeld & Geluid een BMS over groen produceren plaatsvinden met Harm Edens (wie anders?) als presentator. De rode draad wat betreft thema deze week leek de redactie en mij wel duidelijk. Duurzaamheid en ‘groen produceren’: er is veel over geschreven, nog meer over gezegd, ligt politiek gevoelig en heeft ons als Lichtmacht met alle investeringen die we gedaan hebben al veel geld gekost. Dus waarom zou ik?

Zoals gezegd hebben wij als organisatie de afgelopen jaren (heel) veel budget vrijgemaakt voor verduurzaming/vergroening. Hoewel ik er nog steeds 200% achter sta, heeft het ons dus geen opdracht meer gebracht. Ik heb met veel plezier pagina’s vol geschreven in uitgebrachte aanbestedingen: het volledig LED maken van onze totale voorraad, de 300 geplaatste zonnepanelen op ons dak, nieuwste zuinige en elektrische transportmiddelen, hoogwaardig dakisolatie, gevelisolatie en +++beglazing in ons pand et cetera. Resultaat: geen enkele extra opdracht.

Ondanks dit bedrijfstechnische resultaat zijn we echter elke dag nog enorm trots en blij dat we deze investeringen hebben gedaan! Neem onze meest recente aanwinst: een volledig nieuwe elektrische transportbus. Hoe leuk is dat? Wat ik wil aangeven, is dat je groen produceren niet gaat realiseren met verplichte regelgeving, het kijken naar de concurrentie of het nastreven van het ideale financiële businessmodel. Er moet eenvoudigweg een hoge mate van intrinsieke motivatie zijn om het nut van groen produceren werkelijk geïntegreerd in de organisatie te krijgen.

Blijft de vraag of een niet per definitie winstgevend businessmodel voor ons als bedrijf wel zo’n duurzame oplossing is? Dus ja, waarom zou ik? De sessie zoals hierboven genoemd met presentator Harm Edens bleek na 10 minuten een dekmantel voor een verrassingsfeest ter ere van Harms 40-jarig jubileum in de media. Een mooie, leuke en emotionele verrassing voor hem en voor degenen die voor de sessie waren gekomen.
Echter: in de slechts 10 minuten waarin ik Harm Edens met de bekende passie, goed onderbouwd, duidelijk, vaak grappig maar ook vol emotie over het onderwerp en de noodzaak van groen produceren aanhoorde, was ik om. Het werd me weer eens ernstig duidelijk dat je over dit onderwerp eigenlijk geen seconde mág twijfelen, maar dient te handelen waar mogelijk. 

Dus om een beetje op z’n Harm Edens te eindigen: “Handelen is het motto, de tijd van treuzelen is voorbij.” Nou, hierom dus!

Loet Bol
Managing Director Lichtmacht 

Bericht delen
Article header image
Article header image

It’s all about the people

Het is mooi en fascinerend om de bevlogenheid van de medewerkers ten aanzien van hun vakgebied te ervaren en de bekende problemen rondom bijvoorbeeld operationele zaken, personeel, regelgeving het hoofd te bieden. Voorafgaand aan het overleg ben ik rond 7.00 uur in Amsterdam-West bij onze vestiging aan de Nieuwe Hemweg, waar de laatste hand wordt gelegd voor de ingebruikname van deze vestiging per 1 januari. Ook hier is iedereen druk aan de slag om alles op tijd klaar te hebben en we vanaf die datum full operationeel zijn. 

Vervolgens ben ik om 8.00 uur bij de vestiging aan de Van Marwijk Kooijstraat waar iedereen druk bezig is materialen te pakken, de lichtwagens volledig gereed te maken en klaar te zetten voor de commercial- en filmopnamen die de gaffers vandaag gaan belichten.
Na het MT rijd ik rond half 12 naar Lichtmacht, waar alles in rep en roer zal zijn om de lopende producties in goede banen te leiden, producties die gaan komen voor te bereiden, technische aanpassingen en reparaties te verrichten, onderhoud aan apparatuur en wagenpark te plegen, financiën op orde te brengen en last but not least ons jaarlijkse grote gezamenlijke kerstfeest samen met Broadcast Rental en IN2AV voor ons personeel en onze klanten, verder in het pak te hijsen voor komende maandag. 

Aan het eind van de dag hoop ik nog even aan te sluiten bij de kick-off van een nieuw seizoen Big Brother, waar onze operationele crew weer alles in het werk heeft gesteld om er gezamenlijk met de andere productie- en facilitaire mensen iets moois van te maken.
Met het besef dat ik in een omgeving werk waar techniek en innovatie fantastisch en van levensbelang zijn, ben ik blij dat juist al deze mensen met hun inzet en betrokkenheid deze dag de werkelijke basis vormen voor het werk wat ik dagelijks met hen samen in deze branche mag en kan doen. Dank mensen!

Loet Bol
Managing Director Lichtmacht 

Bericht delen