Article header image
Article header image

ShowBiz City

Als personeel kregen wij zogenaamde ShowBiz dollars waarmee we daar zelf feest konden vieren na werktijd. Een handig lokmiddel waardoor ShowBiz City meteen wat voller was. Het liep namelijk niet echt storm. Maar goed, wij kregen gratis drank, dus wie waren wij om nee te zeggen tegen deze ShowBiz dollars?
Ik herinner me nog goed hoe ik met Ursul de Geer en Lucille Werner in een café karaoke stond te zingen, terwijl collega’s en bezoekers uitbundig meezongen en foto’s maakten.  

Een van de meest bizarre, maar ook hilarische situaties was dat bepaalde acteurs uit GTST verplicht werden om ‘in het wild’ rond te lopen. Alsof ze zomaar toevallig door ShowBiz City dwaalden, zodat bezoekers het gevoel kregen écht in hun favoriete soap te zijn beland. En ik kan je zeggen, daar waren niet alle acteurs heel erg blij mee.
Ondanks de ambitie en het concept dat zijn tijd ver vooruit was, sloeg ShowBiz City commercieel niet aan. Toch blijft het voor ons die er werkten een plek vol dierbare herinneringen. We hebben er veel gelachen, gefeest en meegewerkt aan een stukje Nederlandse televisiegeschiedenis dat nog altijd leeft in Studio’s Aalsmeer. 

En binnenkort hoop ik een beetje van die Aalsmeerse magie terug te kunnen brengen bij Beeld & Geluid.

Bas van Teylingen
Productmanager Programmering bij Beeld & Geluid 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Schatkist

Het voelt geweldig om omringd te zijn door een inspirerende club mensen die net zo gepassioneerd zijn over media, verhalen en geschiedenis als ik. Elke dag brengt nieuwe ontmoetingen, interessante gesprekken en creatieve ideeën. Het rijke archief en depot van Beeld & Geluid is als een schatkist die telkens weer verrassingen biedt – een plek waar verleden en heden samenkomen om de toekomst vorm te geven.

Wat ik het mooiste vind? De diversiteit aan programma’s waar ik aan mag werken. Van grote festivals tot intieme zaalprogramma’s, waar alles draait om het vertellen van verhalen die mensen raken, verbinden en entertainen. Ik zet mijn ervaring, creativiteit en netwerk in om samen met collega’s en partners impactvolle programma’s te realiseren die iets losmaken bij het publiek.

Als er iets is dat ik in deze eerste maand heb geleerd, dan is het dat Beeld & Geluid een plek is waar geschiedenis leeft en innovatie bloeit. En ik ben blij dat ik daar mijn steentje aan bij mag dragen.

Bas van Teylingen
Productmanager Programmering bij Beeld & Geluid

Bericht delen
Article header image
Article header image

Een beetje minder ambitie

De bevlogenheid van het team was mooi om te zien. Zo maakten we vrijwel iedere dag een extra programma voor streamingplatform Twitch. Terwijl muziek op de radio speelde, behandelden de hosts Andres en Amarins kijkersvragen, gingen ze verder de diepte in met gasten en deden ze persoonlijke ontboezemingen. Voor de trouwe volgers een feest, maar voor de presentatoren intens. Ze hadden nauwelijks ademruimte en konden door alle hectiek op Twitch hun volgende radioverhaal minder goed voorbereiden.

Naast Twitch wilden we allerlei nieuwe concepten proberen, we wilden persoonlijk zijn, we wilden AI op een creatieve manier inzetten en we wilden experts interviewen over hun visie op het vak. Deze stortvloed aan ideeën herinnerde me aan het eeuwenoude credo: ‘less is more’. Minder is soms meer. In al ons enthousiasme vergaten we dat nog weleens.

Ja, we kunnen de radio verrijken met nieuwe technologie: een QR-code om interactie laagdrempelig te maken, extra inhoud op Twitch of zelfs een volledig gepersonaliseerd radioprogramma. Maar uiteindelijk draait radio om menselijk contact. Om dat maatje dat je ‘s ochtends door de ochtendspits helpt.

De toekomst van de radio ligt in het vinden van de juiste balans tussen het omarmen van technische vernieuwingen en het koesteren van de eeuwenoude kracht van ons medium. Die balans begint bij verbinding maken: persoonlijke verhalen delen en oprechte interesse tonen in je luisteraar. En soms vraagt dat om een beetje minder ambitie.

Joost Schulte 
Coördinator van NPO Campus Radio (3FM/NTR), de opleidingszender voor nieuw talent en experiment   

Bericht delen
Article header image
Article header image

Van protocol naar persoonlijkheid

De evolutie van radio is er een van protocol naar persoonlijkheid. Dat laatste is een belangrijke pijler voor De Ochtendshow van 2030. We dagen talent uit om na te denken over de toekomst van het vak, maar wel vanuit hun eigen authenticiteit. Want als we een nieuwe generatie luisteraars willen bereiken, dan mag een nieuwe generatie makers ons vertellen hoe we dat gaan doen.

Dat is de filosofie van NPO Campus, de radio-opleiding van de NPO. Voor mij als radiofanaat is het verleidelijk om talent te vertellen hoe ik vind dat radio moet klinken (spoiler: met 4 tracks van de Arctic Monkeys per uur), maar veel interessanter is het om talent hun eigen unieke radiogeluid te laten ontwikkelen. Want met je eigen geluid, authenticiteit en persoonlijkheid raak je je luisteraar.

Dit betekent niet dat de ambachtelijke kant van het vak niet telt. Een intro perfect volpraten, ‘to the point’ presenteren of je stem goed gebruiken. Allemaal belangrijke vaardigheden waar we je bij NPO Campus in kunnen trainen. Maar die vaardigheden leer je vooral door te spelen, experimenteren, proberen, prutsen, falen, opstaan en nog een keer proberen.

Als je het ambacht van radio in de vingers hebt en je durft je persoonlijkheid in te zetten om je publiek te raken, dan ben je als radiomaker echt goed. Bij NPO Campus werken we dagelijks keihard om zulke presentatoren op te leiden. Andres Odijk is wat mij betreft een mooi voorbeeld van zo’n maker. Ik hoop dat je deze week eens luistert om te horen hoe hij, samen met de talenten van NPO Campus Radio, een stap zet in het vormgeven van de toekomst van de radio.

Joost Schulte
Coördinator van NPO Campus Radio (3FM/NTR), de opleidingszender voor nieuw talent en experiment 

Bericht delen
Article header image
Article header image

‘Waar is dat knopje voor?’

Technische kennis heeft talent allang niet meer écht nodig in een radiostudio. Een maker als Sophie Hijlkema stond nog niet heel lang geleden met een bijbaan in een schoenenzaak met letterlijk 0 radio-ervaring. Doelgroepkennis heeft ze te over! Luister en hoor waar zij nu staat: Creativiteit, communicatiekracht, je kunnen verplaatsen in een doelgroep, liefde voor muziek en een dosis humor en timing is een handiger set vaardigheden. Radio is sterk vanwege de connectie en persoonlijke touch. Niet alleen de techniek! 

De NPO is publiek bezit en daar hoort gewoon keihard investeren in talent bij. Nellie Benner, de sidekick van Barend? Begonnen op het kanaal van de Campus. Zo’n beetje heel de 3FM programmering is gestart in de ‘Eerste Divisie’: lekker jezelf leren kennen als maker!
Radio vecht voor mediatijd en hierdoor spelen veel zenders op safe. Daarom een hard pleidooi om te blijven investeren in nieuwe makers. Met een experiment als De Ochtendshow in 2030 en Campus Radio kunnen jonge makers risico’s nemen en nieuwe dingen uitproberen. Zonder risico, lekker met piepende banden door de bocht.  

Investeren in talent is pure noodzaak voor een gouden toekomst van radio. De dj’s en producers die nu worden opgeleid, zijn later de makers die de radio populair houden en betekenis geven. Ze zijn de stemmen van nieuwe generaties. Door hen nu de juiste begeleiding te geven, borgen we kwaliteit voor de komende jaren, met hopelijk heel veel spraakmakende verrassingen. Want de nieuwe Gerard Ekdom, Marieke Elsinga of Jan Willem Roodbeen kan deze dagen zomaar eens in de ochtend als experiment te horen zijn! 

En laten we vooral dit altijd live blijven trainen. Anders dan bijvoorbeeld podcasting of streaming, vereist live radio specifieke vaardigheden die je alleen in de praktijk kunt leren – van het omgaan met techniek tot het aanvoelen van je publiek en inspelen van de dag. Want zoals vandaag is er maar 1! Make it count. Werk ze!

Menno de Boer
NPO Campus 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Muziek en de toekomst van radio

Bij NPO Campus deden we een onderzoek onder jongeren van 16 tot 29 jaar om uit te zoeken hoe zij radio beleven. De uitkomsten vormden de leidraad voor de inhoud van De Ochtendshow van 2030, de themaweek die we deze week op NPO Campus Radio uitzenden. Geen verrassing dat voor jonge radioluisteraars muziek de essentie is. En een groot deel van de jongeren ook invloed wil hebben op de playlist.

Is het een vergezicht dat radio straks een persoonlijke afspeellijst van de luisteraar is met tussendoor zijn of haar favoriete dj? Misschien. De experts die ik de afgelopen tijd sprak, verschillen hierover van mening. De toepassing zal er zeker komen, maar de band die je hebt met jouw radiostation ontstaat ook op basis van het unieke muziekformat van die zender. Bovendien, is de kracht van radio niet juist het doorbreken van je persoonlijke ‘muziekbubbel’? Even uit het algoritme van een streamingdienst. Wellicht is er in de toekomst ruimte voor een middenweg.

Op NPO Campus Radio gaven we de luisteraar gisteren real-time invloed op de muziek. Democratische playlist-curatie met een innovatieve tool, laagdrempelig door een simpele QR-code op visual radio. De uitvoering was nog wat rommelig (zoals het hoort bij een experiment), maar het was een mooi probeersel om de controle van de playlist een half uur lang volledig in handen van onze community te leggen.

Voor de talenten van NPO Campus is het een uitdaging om deze week de verschillende technische nieuwigheden te combineren met presenteren, maar ik voel het enthousiasme en plezier in de studio. Omdat het mag lukken, maar zeker ook mag mislukken, gaat iedereen het avontuur naar 2030 volop aan.  

Ik hoop dat je deze week eens meeluistert via DAB+, meekijkt via npocampus.nl/live, of meedoet via ons extra contentkanaal op Twitch. Morgen gaan we voor sciencefiction-radio met een hologram-interview. Later deze week testen we live interactie met een AI-sidekick en experimenteren we met meerdere superkorte nieuwsblokken in onze Ochtendshow van 2030. En tussendoor? Muziek. De basis van een radioprogramma, nu en in de toekomst.

Joost Schulte
Coördinator van NPO Campus Radio (3FM/NTR), de opleidingszender voor nieuw talent en experiment 

Bericht delen
Article header image
Article header image

De Ochtendshow van 2030

Vaak zijn de innovaties voor radio vooral technische toepassingen. Een mengpaneel met maar 4 faders, hoog kwaliteit beeld, in-ears, micro-microfoons zoals op tv in plaats van de weer hippe SM7. En da’s prima. Techniek drijft vernieuwing, toch is zelden op zichzelf dé oplossing voor een beter product.
In De Ochtendshow van 2030, deze week op NPO Campus Radio onder de ijzersterke begeleiding van Joost Schulte, willen we iets verder te gaan door niet alleen techniek, maar ook talent en jonge luisteraars te betrekken in het experiment. Radio heeft door z’n legacy een bak aan ervaring en kennis, maar we zijn soms wat terughoudend in het ‘anders durven doen’. Op NPO Campus Radio gaan we maximaal het experiment aan deze week.

Zowel inhoudelijk als technisch wil je als zender alles inzetten om luisteraars de beste ervaring te bieden en aan je te verbinden, dus kijk je altijd vooruit terwijl je het onderscheidende vermogen van radio wil vasthouden; de connectie, de snelheid en het gezelschap. NPO heeft innovatie flink op de agenda. Nieuwe tools en technieken worden continu onderzocht en we leren hier veel door de samenwerking tussen audio en video. Voor jongeren bestaat de scheiding tussen audio en video overigens niet, dus past in ons experiment hoe we met beeld nieuwe dimensies toevoegen.
Wij zien het als onze rol om ontwikkeling van radio in beweging te houden. Als radiostation ben je niet altijd in de gelegenheid om innovaties live te testen en daarom is het waardevol dat NPO Campus komende week innovatie centraal stelt (overigens meerdere weken per jaar). We gaan dus prutsen, proberen, leren en genieten. De wensen en inzichten van 100 16- t/m 29-jarigen geven ons richting bij het testen en in de content. Hoe gaat dit klinken? We weten het niet. Het worden shows die anders zijn, zichzelf live verbeteren en ons steeds gaan leren wat wel of wat niet werkt. Neerstorten gaan we zeker niet.

Talent Andres Odijk presenteert samen met de nieuwste Campus-talenten De Ochtendshow van 2030, elke ochtend tussen 07.00 en 09.00 uur, en zet daarvoor zijn innovatiefste, creatiefste professionaliteit in. Ik weet wel waar ik naar luister deze week: de toekomst. Waarschijnlijk rauw en onvoorspelbaar, maar wat tof dat we dit doen. Zo houden we radio relevant en jongeren dichtbij.
Benieuwd naar wat precies op het programma staat tijdens De Ochtendshow van 2030? Joost Schulte, de coördinator van de publieke opleidingszender NPO Campus Radio schrijft er morgen over!

Menno de Boer
NPO Campus 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Feestje bouwen

Ik vind dat dit nogal meevalt en dat er tegenwoordig een hele hoop fantastische kansen liggen om hele mooie programma’s te maken. De buis stroomt er gelukkig van over ondanks de teruglopende populariteit van lineaire tv. Alleen al de mogelijkheden die er zijn om een studioset uit te lichten, waanzinnig! Vaak is de fantasie de belemmerende factor en niet de techniek.
In de jaren tachtig moesten we het doen met een rijtje Par-lights, vastgeschroefd op een plankje. Nu kunnen we bijna alles programmeren wat we willen. 4K, ER, Augmented, Midi, led-schermen, CuePilot, Techno-kranen, Agito’s, we hebben een hele speelgoedfabriek tot onze beschikking. Geweldig! 

Wat ik wel een zorgelijke ontwikkeling vind, is de hoge prestatiedruk die gepaard gaat met een chronisch gebrek aan tijd. Meer voor minder lijkt het belangrijkste credo te zijn. Het tot stand komen van veel producties lijkt meer en meer een wissel te trekken op de (mentale) gezondheid van productieteam en crew en dat moet gestopt. Hoe vaak ik niet jonge mensen tegenkom die op hun wenkbrauwen lopen, niet OK!
De ‘politieagenten’ die bij elke productie moeten waarborgen dat we ons morele kompas in de juiste richting houden als het gaat om correct omgaan met elkaar kan ik begrijpen, maar dat tegelijk een jonge generatie compleet doldraait omdat de werkdruk niet meer te behappen is, vind ik alarmerend. De verantwoordelijkheid om hier wat een te doen ligt naar mijn idee bij de oudere generatie. 

Ik hoor inmiddels ook bij die generatie, vandaar dit betoog. Trek je eigen grens zodat je er elke dag weer een feestje van kan maken. Je werk wordt er beter van, je programma wordt er beter van en je eigen welzijn krijgt een boost.

Marc Disselhoff
Regisseur 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Digitale draaikolk

E-mails, WhatsApp, LinkedIn, Teams, alles schreeuwt continu om aandacht. Als freelance regisseur is dat soms best een toestand. Je loopt ergens door een studio te banjeren, bent druk op locatie, in een montageset of ergens op de A1 en toch wordt er van je verwacht dat je vrijwel onmiddellijk reageert.
Met zo’n 3 tot 4 producties tegelijk zit je aan het einde van de dag met een gefrituurd hoofd en dan heb je nog geen shot opgenomen. Tweede probleempje dat zich voordoet is dat het bijna onmogelijk is geworden om een reële inschatting te maken van het aantal voorbereidingsdagen dat je (in overleg) kunt factureren. Hoe moet je die enorme brei aan data-uitwisseling in godsnaam kapitaliseren?

De oplossing is volgens mij simpel voor een digihead, maar voor mij bloedingewikkeld. Ik daag dan ook de volgende mediageneratie uit om het volgende idee te ontwikkelen tot een enorme kaskraker: vind een app uit die alle informatie betreffende één specifieke opdracht kanaliseert en omzet naar ‘gewerkte uren’ en uitgewisselde data.
Dus elke mail, elke WhatsApp, elk Teams-contact en wat al niet meer wordt via deze app geloodst waarna er op afroep een overzichtje uitrolt per programma, hoeveelheid uitgewisselde data en verstreken tijd. Naar aanleiding van dit overzicht verstuur je dan je factuurtje. 

Opdrachtgever blij met verantwoording, een natuurlijke rem op overdreven contact, jij ’s avonds nog net wat hersencapaciteit over voor je verzameling sigarenbandjes en… de wekelijkse vergaderingen komen weer tot leven. Even je collega’s in het echt zien, bakkie koffie, voetbalstanden doornemen, beetje slap ouwehoeren en dan lekker compact en constructief door de vergadering. Als laatste een WVTTK’tje en iedereen weet weer alles.

Marc Disselhoff
Regisseur 

Bericht delen