Article header image
Article header image

Als je niet op mijn tijdlijn staat, besta je niet!

Een paar weken geleden ontmoette ik Marc Dullaert op de Future School European Leaders Forum. Marc is oprichter van KidsRights, voormalig Kinderombudsman, initiatiefnemer van de internationale kindervredesprijs en vanaf nu voorzitter van het Kinderrechtencollectief. Hij vroeg waar jongeren het meest mee bezig zijn. “They score high on despair dimension”, oftewel: deze generatie denkt aan wanhoop en vertwijfeling.
In het grotere onderzoek van KidsRight 2024 – als directeur Publiek & Marketing ben ik dol op publieksinzichten – zien we dat Nederland op het gebied van kinderrechten zelfs 12 plaatsen gezakt is. Er is voor ons dus ontzettend veel werk aan de winkel om tot een gunstiger klimaat voor de rechten van het kind te komen. En toen vroeg Marc aan de groep met directeuren van verschillende grote Nederlandse bedrijven: “Wat doen jullie voor deze toekomstige generatie?” 

Bij de NPO passen we ons media-aanbod aan en zetten vol in op onze social kanalen om deze toekomstige generatie te bereiken. “Als je niet op mijn tijdlijn staat, besta je niet”, zei iemand vorig jaar. We maakten daarom een variant van de merkcampagne voor jongeren die helemaal past bij hun wereld. En wat we steeds meer doen, is luisteren naar jongeren en mét ze praten, in plaats van over ze. Niet om er simpelweg te zijn, maar om écht aansluiting te vinden en te begrijpen wat ze op mediagebied nodig hebben om goed geïnformeerd te zijn. Jongeren zijn mediawijs, kritisch en zoeken echtheid. Ze prikken moeiteloos door oppervlakkigheid heen. Daarom willen we niet alleen zenden, maar vooral ook naar hen luisteren. En dat doen we, onder andere, met de NPO Jongerenraad. 

Deze raad is een initiatief van de NPO en bestaat uit jongeren tussen de 16 en 24 jaar uit alle delen van het land. Zij denken actief mee over de koers van de publieke omroep: over programmering, mediagebruik, distributie en beleid. Geen symbolische raad, maar een serieuze gesprekspartner. Hun stem telt, en hun perspectief helpt ons om relevant te blijven in een snel veranderend medialandschap. Met deze initiatieven willen we jongeren niet alleen betrekken bij de publieke omroep, maar hen ook meer in aanraking laten komen met betrouwbare, onafhankelijke media. In een tijd waarin desinformatie en fake news op de loer liggen, is dat geen luxe, maar noodzaak. 

We organiseerden Media Talks op scholen en hogescholen door heel Nederland. Tijdens deze sessies gaan we in gesprek over thema’s die jongeren zelf belangrijk vinden, zoals mentaal welzijn, duurzaamheid en inclusiviteit. Elke Media Talk wordt samen met een omroep georganiseerd en gehost door een maker die jongeren aanspreekt – denk aan Roos Haarsma van Spuiten en Slikken tijdens onze eerste sessie in Nijmegen.
Zowel de NPO Jongerenraad als de Media Talks zijn een bron van inspiratie en een heerlijke spiegel. Onze online edits van de merkcampagne zijn uiteraard gedeeld en werden gelukkig heel positief ontvangen. En ook heel fijn: er werd feedback gegeven hoe het nog beter kan. Daarom investeren we bewust in dialoog, representatie en herkenning. Omdat we geloven dat de publieke omroep ook hún plek moet zijn, en dat is soms een andere plek dan we traditioneel gewend zijn. Want de stem van jongeren doet ertoe – in de samenleving en dus ook bij de publieke omroep.

Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO 

Bericht delen
Article header image
Article header image

De publieke omroep: De plek van ons allemaal

De boodschap – dat de publieke omroep er is voor iedereen – kwam aan. En dat is precies wat we wilden laten zien: dat we, als publieke omroep, geworteld zijn in het hart van onze samenleving en van betekenis zijn voor Nederland. De nieuwe campagne zet deze lijn krachtig voort. Met een montage van momenten die we met zijn allen hebben beleefd, herdacht of gevierd. Fragmenten die niet alleen herinneringen oproepen, maar ook het belang onderstrepen van een publieke omroep, nu en in de toekomst. Het is daarmee ook een appèl dat we dat niet zomaar op willen geven. Je herkent er altijd wel een stukje van jezelf in, en dat maakt de campagne zo krachtig.

Wat deze campagne extra bijzonder maakt, is de toevoeging van een online variant die specifiek is ontwikkeld voor een jongere doelgroep. Daar vertel ik in mijn blog van morgen meer over.
De campagne is in nauwe samenwerking tot stand gekomen met alle 13 publieke omroepen, ondersteund door producenten en Global creative studio D8. Een mooi voorbeeld van de kracht van samenwerken binnen het unieke en pluriforme publieke bestel dat Nederland rijk is. Héél veel uren zijn gestopt het zoeken naar passende beelden in Beeld & Geluid, met als resultaat deze mooie campagne, waarmee we willen laten zien én voelen wat de publieke omroep betekent voor eenieder van ons. Want de plek van ons allemaal is geen slogan. Het is een belofte.

Terwijl de campagne ‘De plek van ons allemaal’ eind vorig jaar nog volop draaide, dachten we binnen het marketingteam alvast verder. Het citaat van Henri Matisse: ‘Don’t wait for inspiration, it comes while working’, sprak mij aan. Hoe kunnen we, voortbouwend op het succes van deze publiekscampagne die draait om menselijke verbinding, ook een sterke band smeden tussen onze unieke journalistieke content en onze merken? Vanuit die gedachte ontwikkelden we een frisse en verrassende merkcampagne voor NPO Radio 1. “If you don’t give the market the story to talk about, they’ll define your brand’s story for you.” Daarom kun je binnenkort nog veel meer merkwerk van ons verwachten!
Meer over de huidige campagne De plek van ons allemaal lees je op www.npo.nl/deplekvanonsallemaal.

Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO

Bericht delen
Article header image
Article header image

De Media

Over karakters zal ik me niet uitlaten, maar één ding geldt voor iedereen hier – ze werken keihard. Van vroeg in de ochtend tot laat in de avond worden verhalen opgehaald, uitgeplozen en klaargemaakt voor publicatie. Ik schat dat er zo’n dertig mensen uit de Nederlandse media hier aanwezig zijn: van podcastmakers en journalisten tot cameramensen en de entertainers.

Die hele club wordt begeleid door twee collega’s van AVROTROS: onze Head of Media Anouk Evers en haar collega Kimberley de Mik. Heb je een vraag of verzoek? Zij regelen het. Of het nu gaat om een interview met Claude, regisseur Pim Brassien of choreograaf en danser op het podium Emma Evelein, of om de simpele maar cruciale vraag: hoe laat vertrekt de bus naar de venue – en hoe laat zijn we weer terug?

Claude

Ze checken feiten, corrigeren berichten die niet kloppen en duiden uitspraken van Cornald Maas. Je snapt hun werk stopt niet na acht uur; dit is meer dan een fulltime baan.

Daarom: mijn grote dank aan Anouk, Kimberley en alle Nederlandse media hier. Dankzij jullie kan Nederland horen, zien en voelen wat wij als AVROTROS mogelijk maken. Dat artiesten als Claude, S10, Joost Klein en Duncan Laurence de ruimte krijgen en gehoord worden om hun verhaal te vertellen op een internationaal podium.

Dus aan jullie – de media hier aanwezig, en hopelijk ook volgend jaar weer: blijf ons volgen. Blijf schrijven over de mooie én schaduwkanten. Wees kritisch waar het moet, op ons, op het festival, op de EBU. Maar ik hoop ook dat jullie – naast journalist – inmiddels (stiekem) ook liefhebber zijn geworden. Dat je af en toe stilletjes juicht voor die artiesten die zich hier, voor ruim 160 miljoen kijkers, figuurlijk blootgeven.

Eurovisie Songfestival

Want dáár doen we het voor. Voor hen. En voor iedereen in Nederland – jong en oud – die zo cultuur en bijbehorende boodschappen meekrijgen.

Veel plezier zaterdag tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival. En waar Claude ook gaat eindigen, wees net als ons trots op hem dat hij dit wilde doen en de tijd die hij voor jullie heeft genomen thuis en in Basel.

Bart Barnas
Mediadirecteur AVROTROS

Bericht delen
Article header image
Article header image

Zwanendans van de Steadicam operator

Zijn naam is Tomas Antonsson. (Check zijn Instagram!) Bij de halve finale zie je vlak voor het nummer begint, dat Tomas en Claude elkaar een ‘boks’ geven. Een duidelijk teken dat er een soort van vriendschap en respect voor elkaar is ontstaan tijdens alle repetities en dat ze het nu samen gaan doen.

Boks

Maar het is niet alleen Claude die hij tijdens zijn ‘one shot’ in het vizier moet hebben. In zijn dans over het podium zoekt en heeft Tomas ook continue contact met onze top dansers Emma Evelein en Lungssu Yen en met de violisten Nigel Menting, Patricia Kuijk en Nadine Dekker. Want ook zij zijn essentieel in wat we willen overbrengen qua verhaal en gevoel. Als zij vrijdag tijdens de Jury Show en zaterdag bij de live TV show weer volledig in elkaar opgaan dan zie je de chemie door de ogen van Tomas vanzelf thuis in de huiskamer ontstaan.

Claude

Bijzonder om te zien is dat de chemie die op het podium ontstaat ook zijn uitwerking heeft op andere artiesten. Onze musici kunnen namelijk erg goed spelen en de violen die zij in hun hand hebben zijn echt. Dit heeft al geleid tot bijzondere jamsessies waar zij het middelpunt zijn en muzikanten van andere landen zich bij hen aansluiten. Zijn hier beelden van? Nee want dit speelt zich nu dus allemaal af in de backstage area waar artiesten weer zichzelf kunnen zijn en waar creativiteit weer ontstaat zonder dat je moet opletten wat je doet of hoe je overkomt. Je had er dus bij moeten zijn.

Bart Barnas
Mediadirecteur AVROTROS

Bericht delen
Article header image
Article header image

Op naar de finale!

Claude
En natuurlijk – opportunistisch als wij Nederlanders zijn – dromen we met een biertje in de hand al over de winst. Waar zou het Songfestival dan moeten plaatsvinden? In Ahoy Rotterdam, ditmaal mét publiek in de stad? In Maastricht, als statement voor een verenigd Europa? Of op een verrassende locatie, zoals het Floriadeterrein in Haarlemmermeer naast Schiphol, waar Mysteryland altijd indruk maakt? Stel je een moderne festivaltent voor waarin 20.000 tot 30.000 mensen passen.

Een tent, denk je? Jazeker. Ik heb zelf ooit de MTV Awards meegemaakt toen ik UP was en mocht meelopen met de regisseur in een enorme tent in de haven van Edinburgh – met optredens van Beyoncé, Kylie Minogue, The Black Eyed Peas, Kraftwerk, The White Stripes en Pink.

Waar het ook wordt, als we winnen, gaan we opnieuw laten zien waar Nederland goed in is: vernieuwen. En met onze facilitaire bedrijven hebben we het allerbeste in huis.

Vandaag is het tijd om uit te rusten, na te genieten van gisteren, mijn mail achterstand weg te werken én overleg te voeren met de NPO over programmatische zaken die – jawel – ook nog steeds doorlopen. Je zou het bijna vergeten, hier in de bubbel van Bazel.

Bart Barnas
Mediadirecteur AVROTROS

Bericht delen
Article header image
Article header image

#TeamClaude

Mediacentrum Basel564Zo oefenen we bijvoorbeeld in Nederland een hele dag lang in een lege studio, waarin het podium met tape op de vloer wordt nagebootst en camerashots eindeloos worden gerepeteerd. En dan is het moment daar: voor het eerst 30 minuten repeteren in Basel op het échte podium (onder toezicht van de EBU-tijdklok), meteen gevolgd door een wandeling naar een aparte ruimte waar in maximaal 20 minuten (EBU Tijdklok) alle feedback op audio, camera, LED en licht aan de EBU-showleiding moet worden doorgegeven.

Als Claude vanavond op het podium staat, hopen we dat al onze wensen zijn doorgevoerd en dat hij optimaal kan genieten van zijn performance. Het is geruststellend dat tijdens de repetities in de zaal veel Nederlands wordt gesproken: NEP is met de UHD2 en de MusicOne verantwoordelijk voor de regie en UNBRANDED voor het podiumontwerp en bouw.
Natuurlijk willen we door naar de finale – en liefst ook winnen – maar de kans om als artiest jouw creativiteit en je persoonlijke boodschap aan de wereld te tonen namens AVROTROS en Nederland is al een grote eer en kans. Zeker in een wereld vol onrecht en polarisatie, waarin het Songfestival helaas soms ook wordt gebruikt en misbruikt.
Bart Arends564
Mocht mijn column morgen iets later verschijnen, dan hebben we vannacht een klein feestje gevierd. Luister dan vooral eerst naar Bart Arens op NPO Radio 2, want hij heeft dan waarschijnlijk Claude live in zijn uitzending vanuit Basel.

Bart Barnas
Mediadirecteur AVROTROS 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Muziekweek van het jaar

Foto1 maandag564Tegelijkertijd zijn er ook op andere fronten volop opnames en voorbereidingen aan de gang: voor Beste Zangers, het Mahler Festival in samenwerking met het Concertgebouw in Amsterdam, en de opbouw voor zowel het Muziekfeest op het Plein in Leeuwarden als het Muziekfeest op de Ring vanwege 750 jaar Amsterdam. Toevallig wordt dit laatste evenement geleid door Sietse Bakker, die eerder ook verantwoordelijk was voor het Songfestival in Rotterdam namens AVROTROS.

Gelukkig hebben we bij AVROTROS én bij de Nederlandse facilitaire bedrijven zulke vakbekwame mensen rondlopen, dat ik – in tegenstelling tot vorig jaar – vandaag misschien eindelijk eens rustig een biertje kan pakken. Een biertje met EBU-collega’s, met wie ik vorig jaar in Malmö nog gespannen vergaderingen had. Nu kan ik mijn waardering uitspreken voor de verbeteringen op gebied van privacy en veiligheid die zij, op ons aandringen, hebben doorgevoerd.
Foto2 maandag564

En dat moet gezegd worden: mijn eerste indruk is dat de EBU goed heeft geluisterd naar AVROTROS. De backstage-omgeving is voor artiesten merkbaar veiliger en prettiger gemaakt. Zou het toeval zijn dat de zones waar je dit jaar geen foto’s of video’s mag maken, een helderblauw tapijt hebben – exact de kleur van Joost’s outfit in 2024?

Bart Barnas
Mediadirecteur AVROTROS 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Focus

Dat geldt voor al onze leiders. Dus ja, vanochtend heb ik wat NUC’s besteld, mijn administratie verminderd, en alvast dagen geprikt voor onze pre-zomer strategie-retreat. Daarna belde ik bij 2 tier one-partners. Onze go-to-market strategie draait om integratie van AirFrame in bestaande MAM-systemen en creatieve tools.

Samenwerking is cruciaal om tractie te krijgen. Na deze calls hebben we 3 nieuwe ideeën en leads — maar dat is meteen ook de uitdaging van AirFrame: het opent zoveel kansen dat focus essentieel blijft. Dus herbevestigen we onze prioriteit: het leveren van het core product. En we reserveren tijd in juni voor roadmap-discussies tijdens ons retreat.
Vrijdagen zijn bovendien voor het senior leadership team. Alles komt op tafel: business, financiën, delivery, partners, marketing, sales. We beginnen met een simpele vraag: focus, focus, focus. Doen we minder van wat er niet toe doet? 

Onze focus is momenteel een van onze sterkste punten. We boeken razendsnel vooruitgang, zonder de ruis en politiek van grote organisaties. Elk teamlid is een beslisser. En snelheid in deze markt betekent direct meer omzet.
Het was een topweek. De feedback van klanten en partners stuwt ons vooruit, we leveren progressie die de markt hard nodig heeft. Het is fantastisch om aan disruptieve technologie te bouwen, en er plezier in te hebben!

Peter Bruggink
CEO Media-Anywhere
 

Bericht delen
Article header image
Article header image

Als elk frame een URL heeft…

De diagrammen die mijn co-founder Richard Cartwright deelde, waren echter allesbehalve saai. Het is inspirerend om te zien hoe webtechnologie mediaprocessen fundamenteel kan veranderen. Wij stellen een simpele maar verstrekkende vraag: hoe moet media reizen van lens naar scherm — en wat wordt er mogelijk als elk frame een URL heeft? 

Als elk frame een URL heeft en elk gereedschap direct toegang krijgt, realiseer je je pas hoeveel complexiteit, kosten en overbodig werk er in de huidige workflows zit. Het is krankzinnig en razend spannend om hier een oplossing voor te bouwen! 
 
Peter Bruggink 
CEO Media-Anywhere 

Bericht delen