
De publieke omroep: De plek van ons allemaal
Met gepaste trots lanceerden we vorige week het vervolg op onze campagne De publieke omroep: De plek van ons allemaal. De eerste editie, eind vorig jaar, raakte een snaar bij het Nederlandse publiek. De herkenning was groot: een unieke bundeling van alle programma’s van de publieke omroep.
De boodschap – dat de publieke omroep er is voor iedereen – kwam aan. En dat is precies wat we wilden laten zien: dat we, als publieke omroep, geworteld zijn in het hart van onze samenleving en van betekenis zijn voor Nederland. De nieuwe campagne zet deze lijn krachtig voort. Met een montage van momenten die we met zijn allen hebben beleefd, herdacht of gevierd. Fragmenten die niet alleen herinneringen oproepen, maar ook het belang onderstrepen van een publieke omroep, nu en in de toekomst. Het is daarmee ook een appèl dat we dat niet zomaar op willen geven. Je herkent er altijd wel een stukje van jezelf in, en dat maakt de campagne zo krachtig.
Wat deze campagne extra bijzonder maakt, is de toevoeging van een online variant die specifiek is ontwikkeld voor een jongere doelgroep. Daar vertel ik in mijn blog van morgen meer over.
De campagne is in nauwe samenwerking tot stand gekomen met alle 13 publieke omroepen, ondersteund door producenten en Global creative studio D8. Een mooi voorbeeld van de kracht van samenwerken binnen het unieke en pluriforme publieke bestel dat Nederland rijk is. Héél veel uren zijn gestopt het zoeken naar passende beelden in Beeld & Geluid, met als resultaat deze mooie campagne, waarmee we willen laten zien én voelen wat de publieke omroep betekent voor eenieder van ons. Want de plek van ons allemaal is geen slogan. Het is een belofte.
Terwijl de campagne ‘De plek van ons allemaal’ eind vorig jaar nog volop draaide, dachten we binnen het marketingteam alvast verder. Het citaat van Henri Matisse: ‘Don’t wait for inspiration, it comes while working’, sprak mij aan. Hoe kunnen we, voortbouwend op het succes van deze publiekscampagne die draait om menselijke verbinding, ook een sterke band smeden tussen onze unieke journalistieke content en onze merken? Vanuit die gedachte ontwikkelden we een frisse en verrassende merkcampagne voor NPO Radio 1. “If you don’t give the market the story to talk about, they’ll define your brand’s story for you.” Daarom kun je binnenkort nog veel meer merkwerk van ons verwachten!
Meer over de huidige campagne De plek van ons allemaal lees je op www.npo.nl/deplekvanonsallemaal.
Charelle Akihary
Directeur Publiek en Marketing bij de NPO

De week van Charelle Akihary
-
ΜaandagDe publieke omroep: De plek van ons allemaal
-
DinsdagAls je niet op mijn tijdlijn staat, besta je niet!
-
WoensdagWaarom de NPO mentale gezondheid centraal zet
-
DonderdagIn verbinding op de festivalweide
-
VrijdagVan waarde voor Nederland