Tom Schoufs
2019 - week 49

‘Ik wil spelen’

Woensdag 10.00 uur is mijn favoriete moment van de week. Dan komen wij met alle YouTube-consultants bij elkaar en gaan we het spel met het YouTube-algoritme spelen.

Welke problemen komen we tegen? Welke plotselinge veranderingen zien wij in de data ontstaan? Heeft YouTube iets veranderd waar we gebruik van kunnen maken? En wie van de consultants bedenkt de juiste oplossing en wint het spel?
5PM is een YouTube Strategy & Services bureau. In goed Nederlands bedenken wij content en distributiestrategieën op YouTube voor uitgevers en merken. En mocht er hulp nodig zijn bij de uitrol van zo’n strategie dan staan onze YouTube-consultants klaar om deze strategieën te implementeren en deze continu te blijven aanpassen aan de grillen van het YouTube-algoritme.

Dag in dag uit bevinden de consultants zich in de allerdiepste krochten van het algoritme. Daar onderzoeken ze de werking van dit onzichtbare monster. Hoe werkt de aanbeveling van content? Wanneer vindt het algoritme dat een video goed is? En wat kunnen wij doen om de video’s van onze klanten meer kijkers te geven? Zonder actuele kennis van het algoritme ga je nooit een goed antwoord krijgen op deze vragen. Dus elke dag is een soort kat en muis spel, dat wij graag spelen. En graag winnen!

Ik durf met zekerheid te zeggen dat als er iets verandert en het algoritme op nieuwe manieren de content beoordeelt en verspreidt, dat wij dat als eerste in de gaten hebben. Terwijl ik deze zinnen typ, kijk ik naar een poster van Studio Boot, die ik al jaren in mijn woonkamer heb hangen. Er staat met grote blauwe letters op ‘Ik wil spelen’. En zo is het.

Tom Schoufs
Co-founder 5PM

De week van Tom Schoufs

2019 - week 49