Gijs Davelaar
Vice President Sales Europe, Africa & Latam bij Gracenote
2020 - week 44

Hardwareplatforms

Een van de grootste hardwarefabrikanten ter wereld riep gisteren tegen me dat er nog maar heel weinig marge zit op een telefoon en dat de marge op een Smart TV nog veel kleiner is.

Hij stond op het punt om in een pilot hardware gratis te gaan weggeven aan consumenten in combinatie met een e-commerce platformabonnement met lokale winkels, om zo in de toekomst de concurrentie met Google, Apple en Amazon te kunnen blijven bijhouden en op lokaal niveau een sterk alternatief te ontwikkelen.

Op zichzelf een interessante concept omdat de markt van e-commerce vele malen groter is dan de hardwaremarkt alleen en de marges bovendien een stuk groter. Zeg maar een verkoopcombinatie in een abonnementsvorm van Albert, Jumbo, Bol.com en Coolblue geïntegreerd in je Smart TV om concurrentie met Amazon te bewerkstelligen.

Wat ik opvallend vond, was zijn opmerking dat het alleen ging lukken als hij ook de juiste goede content op zijn hardware beschikbaar zou hebben. Hoewel die tv- en contentmarkt wereldwijd relatief klein is ten opzichte van hardware en e-commerce revenues is de relevantie van de juiste content op zijn hardware voor de eindgebruiker dus kennelijk bepalend.

Alle hardwarepartijen zijn bezig met voice-oplossingen. Hello Google, Hello Alexa, Hello Siri, om nog maar niet te spreken over telecom operators en autofabrikanten, ze rollen straks allemaal tuimelend over elkaar heen om het dominante voice-systeem in huis te worden. Hello Google, bestel alle producten die vorige week dinsdag in de koelkast stonden en er nu niet meer staan bij Albert of Jumbo. Hello Alexa, wat voor weer is het vandaag, Hello Siri, ik wil graag het fragment zien over Lange Frans uit Zondag met Lubach.

Voice-oplossingen worden gevoed met metadata en de metadata van audio in combinatie met andere technologie gaat ervoor zorgen dat Siri daadwerkelijk naar het juiste fragment en tijdcode in een tv-programma kan springen. Om dat doel te bereiken, heeft Apple vandaag nog maar weer eens een artificial intelligence start-up gekocht voor 50 miljoen dollar.
Daarmee is technologie de wereld van de programmamaker compleet op z’n kop aan het zetten, want hoe hou je kijkers vast als technologie van de devices waarmee je kijkt je programma kan opknippen in twintig losse stukken, die je als losse snacks tussendoor op je mobiel of tv kijkt? Zit er een business opportunity omdat je voor al die losse fragmenten pre-roll advertenties zou kunnen plaatsen of kan de hardwarepartij dat zonder je toestemming doen?

Veel van de kansen en bedreigingen die als gevolg van technologische ontwikkelingen ontstaan, zijn best lastig te controleren. De beste manier om dat te doen, is de core business van de tv-industrie: het intellectuele eigendom en licentie op de geproduceerde content. Nederland heeft daarin qua metadata best een bijzondere positie omdat in het verleden zeer veel rechtszaken zijn gevoerd over het auteursrecht op uitzendschema’s van omroepen. Vrijdag mijn laatste bijdrage in BM de week over metadata en auteursrecht.

Gijs Davelaar
Vice President Sales Europe, Africa & Latam bij Gracenote

De week van Gijs Davelaar

Vice President Sales Europe, Africa & Latam bij Gracenote
2020 - week 44