NEP houdt TFC tijdens ESF
maandag 19 mei 2025

NEP houdt TFC tijdens ESF

Nederland boekte dit jaar weliswaar niet het gehoopte resultaat, maar qua facilitaire operatie was de uitkomst van het hoogste niveau. Vandaar de wellicht wat raadselachtige kop boven dit artikel: NEP Media Services volbracht Total Facility Control tijdens het Eurovisie Songfestival. BM nam in Basel een kijkje achter de schermen.

Voor het zesde jaar op rij leverde NEP Europe de volledige broadcastoplossingen voor hét mondiale muzikale (media)circus. In het kader van deze grootschalige productie werden apparatuur en medewerkers gemobiliseerd uit onder andere Zwitserland, Zweden, Nederland, Duitsland, Finland, België en het Verenigd Koninkrijk. En zelfs het Amerikaanse zusterbedrijf Fletcher leverde een aantal speciale camera’s.
Cruciale technologische pijler was het zogeheten TFC-platform van NEP. Dit software-gedreven beheersysteem is ontworpen om technische en productieteams maximale controle en eenvoud te bieden bij het toepassen van IP-technologie in liveomgevingen. Dankzij TFC, ontwikkeld in Australië voor remote toepassingen, kon NEP de traditionele baseband-infrastructuur versterken met de voordelen van ST 2110, wat resulteerde in een schaalbaar, flexibel en beter te monitoren systeem. Via een centraal dashboard werd het volledige signaaltraject van aanvoer tot distributie continu bewaakt, met meldingen wanneer afwijkingen optreden.
Christian en Axel 564Christian Koseck (links) en Axel Engström

Gezamenlijke inspanning
Dit leidde tot snellere opbouw, meer flexibiliteit en efficiënter en duurzamer gebruik van middelen—allemaal essentieel bij een evenement van deze omvang en zichtbaarheid. Axel Engström, Projectmanager Eurovisie 2025 bij NEP die zijn negende Songfestival beleefde, en zijn Zwitserse NEP-collega Christian Koseck beseften maar al te goed: “Een productie van deze schaal is alleen mogelijk dankzij een enorme gezamenlijke inspanning. Van logistiek en techniek tot on-site uitvoering—dit is een voorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking binnen onze Europese NEP-teams. Daarnaast werken we nauw samen met SRG SSR (de Zwitserse publieke omroep, JtN) en de EBU.”
Creative Technology, eveneens onderdeel van NEP Group, was ook dit jaar weer officiële technische leverancier en leverde alle LED-oplossingen op en rondom het podium. Daar kreeg trouwens ook het Nederlandse Unbranded, toonaangevend in decorbouw, voor de vierde keer op rij het vertrouwen van de organisatie van het Eurovisie Songfestival. Zie ook dit bericht.

LiveEdit
De ESF-productie bestond dit jaar in totaal uit circa 700 medewerkers, van wie ongeveer 250 direct betrokken waren bij de live-uitzending en –show; van toneeltechnici en cameramensen tot volgspotbedieners en regisseurs van de multicameraproductie. Voor het muziekspektakel werden 64 draadloze microfoons gebruikt voor de acts en delegaties, en ongeveer 48 microfoons voor het omgevingsgeluid van het publiek. De volledige signaalrouting verliep via MediorNet van Riedel, dat met 25 mensen ter plaatse was en onder andere 150 Bolero draadloze intercoms en ruim 400 portofoons inzette.
TOC NEP564Het Technical Operations Center van NEP in beeld.

Qua camera’s voerde Sony de boventoon – 25 x HDC-3500/4300, P50, PXW-Z450, FR7 (waarvan 8 draadloos) – en de geautomatiseerde cameraregistratie vond ditmaal plaats via LiveEdit, waar dat bijvoorbeeld in Rotterdam nog CuePilot was.
Toen speelde ook augmented reality (AR) een grote rol. “Dat wordt ditmaal veel meer bescheiden maar effectief ingezet”, aldus Axel Engström. En over efficiency gesproken: in Zwitserland werd werkelijk niets aan het toeval overgelaten. “Basel kan op zwart gaan, maar het Songfestival gaat door”, meldde Christian Koseck lachend. Zo waren zowel beeld- als audioregie volledig redundant beschikbaar: muziekmix (hoofd en backup): 2x STAGETEC AURUS platinum → NEP MusicOne en broadcastmix (hoofd en backup): 2x LAWO mc²56 → NEP UHD2/UHD24.
Axel en AR 564“AR werd ditmaal veel meer bescheiden maar effectief ingezet”, aldus Axel Engström.

Engström: “Qua camera-inzet is het Songfestival eigenlijk niet eens zo bijzonder; we doen wel grotere evenementen, zeker op sportgebied. Wat het zo complex maakt, zijn alle details van de show en het volledige back up-systeem. Alles en iedereen moet perfect met elkaar communiceren en op elkaar aansluiten; wat dat betreft is deze operatie met niets te vergelijken. Neem de show van vanavond (we schrijven woensdag 14 mei, de generale repetitie van de tweede halve finale, JtN); die nemen we op als back up én emergency play-out. Tijdens de live broadcast hebben we een operator die synchroon loopt met de back up recording. Dat is bijna frame-nauwkeurig zodat we in een noodgeval gemakkelijk kunnen switchen zonder dat de kijker daar iets van merkt.”

Specificaties
De bijdrage van NEP aan het Eurovisie Songfestival 2025 omvatte onder meer:

  • Hoofdregiewagen: UHD2
  • Backup-regiewagen: UHD24
  • Muziekmixwagen: Music One (dual audio)
  • Technical Operations Center: gebaseerd op NEP’s TFC-platform voor EBU-diensten en signaaldistributie
  • Augmented reality-diensten
  • 4 EVS-servers
  • In totaal 27 camera’s, waaronder 6 draadloze RF-camera’s
  • 40 NEP-medewerkers, goed voor 780 werkdagen ter plaatse
  • Meer dan 320 monitoren door de hele locatie
  • Meer dan 60 kilometer bekabeling
  • Volledige IP-infrastructuur aangestuurd via NEP’s TFC-platform

Daaf en Dennis564

Daaf van Voorden (links) en Dennis den Hartog hadden toch ook nog tijd om even een pannenkoekje te bakken.

In 10 dagen tijd werd het complete muziek- en mediacircus in de St. Jakobshalle opgebouwd en uiteindelijk bivakkeerde de NEP crew ruim 5 weken lang in Basel. Het uiteindelijke resultaat op 17 mei zal ongetwijfeld hebben geleid tot de nodige geheven glazen. En een diepe nachtrust met een voldaan gevoel. Via deze link is nog veel meer beeld van achter de schermen te bewonderen.

Tekst: Jeroen te Nuijl
Fotografie: Jeroen te Nuijl, Alberto Morand (NEP)

Bericht delen