BM90: Mediacalimero’s zoeken en krijgen steun
vrijdag 9 juli 2021

BM90: Mediacalimero’s zoeken en krijgen steun

De internationale techplatforms moeten aan dezelfde eisen gaan voldoen als Nederlandse bedrijven. Bovendien moet er meer ruimte komen voor onderlinge samenwerking en gezamenlijke innovatie tussen de partijen in de Nederlandse mediasector.

Die oproep doen Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland in een brief aan informateur Mariëtte Hamer. Alleen als sprake is van een ‘level playing field’ kan misbruik van de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven worden voorkomen, aldus de brief.

Wat stappen lager is die politieke en bestuurlijke richting al een stuk duidelijker. BM besteedt de laatste maanden structureel veel aandacht aan de ontwikkelingen op regionaal en lokaal medianiveau, zowel online als in print. Voor de juli-editie organiseerden we een ‘lokale mediatop’ met Marc Visch van de NLPO, Jan Müller van de RPO en René van Zanten van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ). De heren doen daarin een paar saillante uitspraken, die niet alleen de grote betekenis maar ook de professionaliseringsslag bij lokale media benadrukken.

En ook demissionair OCW-minister Arie Slob doet een opvallende duit in het zakje. Letterlijk, door miljoenen te steken in pilotprojecten, maar ook door een lans te breken voor de lokale journalistiek. “Ik heb niets met Calimero-uitspraken die je voorheen nog eens wel eens hoorde. Dat gedoe van ‘zij zijn groot en wij zijn klein en dat is niet eerlijk’ levert je in het dagelijks leven helemaal niets op. Stop met elkaar de maat te nemen en ga gewoon samenwerken”, zegt Slob in een uitgebreid verhaal op de BM-site.

“Alles is panklaar voor een volgend kabinet”, constateert hij. Grote vraag is nu alleen wel of en hoe zijn opvolger dat gaat uitserveren richting de lokale en regionale mediasector. Bekijk BM90 met Jeroen te Nuijl hier.

Bron: BM

Bericht delen